۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

ابتکار صلح هرمز در عالی‌ترین نهاد بین‌المللی دریانوردی مطرح می‌شود

ابتکار صلح هرمز در عالی‌ترین نهاد بین‌المللی دریانوردی مطرح می‌شود
محمد راستاد گفت: طرح ایران برای تامین امنیت آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان موسوم به ابتکار صلح هرمز در نشست امسال مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) مطرح خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۷۴

به گزارش مانا،  معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در رأس هیئتی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) به لندن سفر کرده است، در نخستین روز از سی‌ویکمین اجلاس آیمو به خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در لندن گفت:‌ هیئت ایرانی در نشست لندن بر این مهم تأکید خواهد کرد که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی با اعمال تحریم‌های یکجانبه غیر قانونی، محدودیت‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی دیگر از اعضای این سازمان بین المللی ایجاد کرده و کشورهای عضو را به قطع همکاری با ایران تهدید می‌کند و این رفتار برخلاف کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی است.

وی افزود: در نشست جاری، ایران از آیمو خواهد خواست که اجازه ندهد یک کشور عضو بتواند برای مقاصد سیاسی، سایر اعضا را دچار محدودیت و از حق طبیعی سلب کند.

معاون وزیر راه ادامه داد: نکته دیگری هیئت ایرانی در نشست آیمو در لندن به آن خواهد پرداخت، تکرار و تأکید مجدد بر دیدگاه و ابتکار صلح هرمز است و امیدواریم این طرح بار دیگر در عرصه جهانی مورد استقبال و توجه قرار گیرد. براساس این ابتکار که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد، تأمین امنیت آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و تنگۀ هرمز بایستی توسط کشورهای منطقه تأمین شود و حضور ناوگان خارجی هیچ کمکی به ارتقا امنیت دریایی نخواهد کرد.

راستاد همچنین اشاره کرد یک بحث کلی دیگری که خواهیم داشت این است که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خودش در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی که به آن ملحق شده پایبند است و آن‌ها را دنبال خواهد کرد.

با توجه به افزایش‌تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در نتیجه اقدامات آمریکا و متحدانش و اتهام‌زنی‌های مکرر علیه ایران، رئیس جمهوری ایران مهرماه امسال در سخنرانی خود در مجمع عمومی، از طرحی با نام «ائتلافِ امید- HOPE» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) رونمایی کرد که هدف آن حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای همه کشورهای منطقه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، هدف «ائتلاف امید» را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه همه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها اعلام کرد و افزود: این ابتکار بخش‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

طرح «ابتکار صلح هرمز» شامل موارد دیگری همچون، عدم تجاوز، عبور امن انرژی از منطقه، رد هرگونه دخالت در امور داخلی کشورها و ... است.

طرح یاشده بر پایه اصول مهمی همچون «پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل‌وفصلِ مسالمت‌آمیزِ همه اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد.

روحانی، حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از «ائتلاف امید» نیز امری ضروری دانست.

مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی که عالی‌ترین و بالاترین رکن این سازمان است از امروز به مدت یک هفته با حضور تمام کشورهای عضو از جمله ایران آغاز به کار کرد.

معاون وزیر راه در این زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مجمع که دو سال یک‌بار برگزار می‌شود انتخاب اعضای شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی است؛ در کنار آن فرصتی است تا رؤسای مراجع دریایی کشورهای عضو آیمو، بعضاً وزرای حمل و نقل یا کشتیرانی کشورهای عضو و سفرا وقتی را برای سخنرانی در مجمع عمومی داشته باشند و نقطع نظرات و مواضع و دیدگاه‌های خودشان را پیرامون مسائل کلان دریایی مطرح کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار