۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
به زودی صورت می‌گیرد؛

راه اندازی اسکله گردشگری جزیرۀ ابوموسی

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از اتمام عملیات ساخت اسکله گردشگری جزیره ابوموسی ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: تا قبل از سال جدید شاهد راه اندازی اسکله گردشگری ابوموسی خواهیم بود.
کد خبر: ۸۵۰۷۲
راه اندازی اسکله گردشگری جزیرۀ ابوموسی
 
رضا برومند در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه جزیره ابوموسی با دارا بودن ظرفیت‌های بکر طبیعی یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در راستای جذب گردشگران به این جزیرۀ زیبا در خلیج فارس طی سال‌های اخیر آغاز شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، ایجاد اسکله تفریحی را به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های توسعه توریسم دریایی در این جزیره عنوان کرد و گفت: عملیات ساخت این اسکله تفریحی از چند سال گذشته آغاز شده است.

وی از اتمام عملیات ساخت اسکلۀ گردشگری جزیره ابوموسی ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: تا قبل از سال جدید شاهد راه اندازی اسکله گردشگری ابوموسی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح مطالعاتی اسکلۀ تفریحی ابوموسی به شکل آرم "الله" ساخته شده است، خاطرنشان ساخت: قایق‌های تفریحی می‌توانند با پهلوگیری در این اسکله به گردشگران ورودی به جزیره ابوموسی خدمات گشت دریایی ارائه دهند.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، یادآور شد: متولی ساخت اسکله تفریحی جزیرۀ ابوموسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و اعتبارات آن از محل این وزارتخانه تأمین شده است.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، یادآور شد: با ساخت اسکلۀ تفریحی در جزیرۀ ابوموسی یکی از مهمترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری در این جزیره فراهم خواهد شد.

وی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: امیدواریم پس از آغاز به کار اسکله تفریحی، اعتباراتی جهت ایجاد سایر امکانات گردشگری در جزیره ابوموسی تخصیص یابد.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، امید می‌رود با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در جزیره ابوموسی شاهد ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات گردشگری در این جزیره باشیم.

وی بر لزوم سرعت بخشیدن به توسعه امکانات گردشگری در جزیرۀ ابوموسی تأکید کرد و گفت: توسعه تور‌های گردشگری دریایی در جزایر جنوبی خلیج فارس به خصوص جزیره ابوموسی تأکیدی بیشتر بر حاکمیت ایران بر این جزایر خواهد بود.

برومند با اشاره به اینکه جزیرۀ ابوموسی می‌تواند به یکی ازمهمترین مقاصد گردشگری دریایی خلیج فارس در منطقه تبدیل شود، عنوان کرد: جزیره ابوموسی طی سال‌های گذشته تنها یک جزیره نظامی محسوب می‌شده است که در کنار آن جمعیت بومی نیز در آن اسکان دارند.

وی با اشاره به اینکه به منظور تردد به جزیره ابوموسی مشکلی برای تامین شناور وجود ندارد، تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت شناور‌هایی که در مسیر بندر لنگه – جزیره ابوموسی تردد می‌کنند برای جابه‌جایی گروه گردشگران استفاده کرد که این امر نیز مورد استقبال مالکان این شناور‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته برومند، مدت زمان سفر به جزیره ابوموسی از طریق راه دریایی و از بندر لنگه حدود سه ساعت به طول خواهد انجامید که تجربه این سفر دریایی می‌تواند برای گردشگران علاقه‌مند بسیار جذاب باشد.

برومند با بیان اینکه هم اکنون جمعیت زیادی از ساکنین بندرعباس در جزیره ابوموسی مشغول به کار‌های دولتی هستند که جابه جایی این افراد از سوی استانداری از طریق هواپیمای چارتر شده به صورت رایگان انجام می‌گیرد، تأکید کرد: با مذاکرات در حال انجام با استانداری و فرمانداری این احتمال وجود دارد که امکان استفاده از این سفر هوایی برای گردشگران در قالب تور نیز فراهم شود.

وی تأکید کرد: پیش بینی می‌شود سفردریایی به جزیره ابوموسی مورد استقبال گردشگران واقع شود و در همین راستا لازم است همگام با توسعه گردشگری در ابوموسی زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای خدمات رسانی به گردشگران در این جزیره صورت گیرد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان از امکان ایجاد کمپ‌های گردشگری در نقاط مختلف جزیره ابوموسی خبر داد و گفت: علاوه بر این گردشگران ورودی به جزیره ابوموسی می‌توانند در تنها مهمانسرای این جزیره اقامت داشته باشند که امیدواریم با ساخت و تکمیل هتل‌های در دست ساخت، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اقامت گردشگران ورودی به جزیره ابوموسی در هتل‌های مناسب باشیم.

وی همچنین از ساخت کمپینگ اقامتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساحل جزیره ابوموسی خبر داد و عنوان کرد: این کمپینگ‌های اقامتی با استفاده از سازه‌های سبک ساخته می‌شوند و فرمانداری جزیره ابوموسی نظارت کامل را بر روند چگونگی ساخت این کمپینگ‌های اقامتی انجام می‌دهد.

جزیره ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج‌فارس است. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و همچنین در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی واقع شده‌ است و ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد. جزیرۀ ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج‌فارس را دارد.

این جزیره آب و هوای مرطوب و گرم‌تری دارد. این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است، ولی کشت و زرع محدودی در آن صورت می‌گیرد و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند. این جزیره از خوش‌ آب و هواترین مناطق خلیج‌فارس است و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد.

تأسیسات جزیره شامل یک باند فرودگاه و هلی‌کوپتر، یک موج شکن و اسکله برای پهلوگیری کشتی‌های ماهیگیری و نظامی، اسکله هاورکرافت، کارخانه آب‌شیرین‌کن، دانشگاه پیام نور، مدرسه، مخابرات سالن ورزشی، زمین فوتبال چمن مصنوعی، پلاژ ساحلی، سواحل بکر، استخر سرپوشیده و … است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار