۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

سازه ۵۱۰ تنی در پارس جنوبی به آب انداخته شد

سازه ۵۱۰ تنی  در پارس جنوبی به آب انداخته شد
یکی از مهمترین سازه های در دست ساخت پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، آخرین سه پایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی، به آب اندازی شد.
کد خبر: ۸۳۸۳۲

به گزارش مانا، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به میزان دو میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز در دست انجام است. به منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب چهار سکوی دریایی هر یک به ظرفیت تولید 500 میلیون فوت مکعب در روز در برنامه قرار گرفت.
در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده سازی را می گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.
یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت بندی و تغییر در برنامه ها بود.
بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته وارد مدار بهره برداری شد و تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد. هم اکنون بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است دو سکوی باقی مانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک 500 میلیون فوت مکعب تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شده و با توجه به آماده نشدن واحدهای پالایشگاهی این پروژه، گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاه های پارس جنوبی برای تصفیه ارسال شود.
در حال حاضر با بهره برداری از دو سکوی اصلی 14A و اقماری 14C، روزانه 28.3 میلیون مترمکعب گاز غنی معادل یک فاز استاندارد در بخش فراساحل این طرح از میدان گازی مشترک پارس جنوبی برداشت و جهت تصفیه به خشکی ارسال می شود. با بهره برداری از دو سکوی باقی مانده این فاز، یک میلیارد فوت مکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می شود.
یکی از مهمترین سازه های در دست ساخت پروژه فاز 14 پارس جنوبی، آخرین سه پایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی، به آب اندازی شد.
محمدمهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز14 پارس جنوبی در خصوص آخرین وضعیت توسعه این فاز، از عملیات بارگیری، مهاربندی و انتقال سه پایه مشعل آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی به منظور نصب در موقعیت D این فاز در آب های خلیج فارس، خبر داد و گفت: این سازه، آخرین سه پایه مشعل سکوهای فاز14 است که پس از ساخت در یارد ایزوایکو در بندرعباس، توسط شناور تندگویان حمل و آماده نصب در موقعیت سکوی اقماری14D می شود.
وی درباره زمان نصب این سازه اظهار داشت: شناور حامل سه پایه مشعل سکوی14D ،دوم خرداد ماه و در اولین وضعیت پایدار دریا عازم میدان گازی پارس جنوبی شد و در صورت شرایط مساعد جوی، عملیات نصب این سازه 510 تنی با ارتفاع 79 متر، توسط شناور نصاب SEAPAD از روز هشتم خرداد ماه آغاز و عملیات شمع کوبی و نصب کامل این سازه باتوجه به پیش بینی پدیده رفیوزال، حدود یک ماه به طول خواهد انجامید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار