۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
مدیر بنادر و دریانوردی خوزستان:

سال طلایی بندر امام خمینی در راه است

سال طلایی بندر امام خمینی در راه است
مدیر بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: سال جاری یکی از سال های طلایی و بی سابقه بندر امام خمینی در خصوص جذب اعتبارات سرمایه ای و توسعه زیرساخت های دریایی و بندری است.
کد خبر: ۸۳۸۱۵
عادل دریس در گفتگو با خبرنگار مانا، با بیان اینکه با توجه به تحولات سیاسی– اقتصادی کشور و بازگشت تحریم های ظالمانه و نیز نوسانات ارزی، توجه به تهیه و تأمین کالاهای  اساسی از مسائل ضروری و مهم کشور محسوب می شود، اظهار کرد: بندر امام خمینی به عنوان هاب غلات کشور و بندر اختصاصی ورود کالاهای اساسی با توجه به زیرساخت های موجود و سرمایه گذاری گسترده در این خصوص طی سال های گذشته  بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی در تشریح توجه ویژه به بندر امام خمینی پس از آغاز فشارهای دشمنان، افزود: در سال جاری ورود این کالاهای اساسی به بندر امام با رشد 85 درصدی طی دو ماهه ابتدایی سال روبه رو  شده و ترافیک سنگینی در بخش ورود کشتی را به دنبال  داشته است.
به گفته دریس براساس آمارهای موجود و طی مدت یاد شده بیش از 63 فروند کشتی حامل کالای اساسی به بندر وارد شده که مجموعا دو میلیون و 435 هزار تن انواع کالای اساسی را شامل می شود.
وی درباره چگونگی خدمات دهی به این تعداد شناور با اشاره به دشواری ها و محدودیت های موجود خاطر نشان کرد: با تلاش و مدیریت مستمر فرآیندهای لجستیکی حوزه بندر تاکنون  بیش از توان اسمی و عملیاتی بندر ارائه خدمات کرده ایم.
مدیر بنادر و دریانوردی استان خوزستان اضافه کرد: طی مدت مذکور جلسات متعددی در سطوح مختلف سازمانی با وزارتخانه ها و سازمان های  مرتبط مثل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گمرک و ... برگزار شد تا ترافیک کشتی ها در بندر امام خمینی به خوبی مدیریت شود، در این خصوص تلاش شده تنظیم برنامه سفارش و خرید کالا و اطلاع رسانی به مبادی ورودی دریایی کشور به نحو مطلوب تری انجام بپذیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه به جرأت می توان گفت سال جاری یکی از سال های طلایی و بی سابقه بندر امام خمینی در خصوص جذب اعتبارات سرمایه ای و توسعه زیرساخت های دریایی و بندری است، تصریح کرد: این پروژه ها در حوزه های مختلف لجستیک از تعمیق و ایمن سازی آبراه دسترسی تا تعمیر اساسی اسکله ها  را شامل می شود.
 دریس افزود: علاوه بر این پروژه ها، توسعه پسکرانه و جاده های دسترسی به بندرامام خمینی نیز یکی دیگر از رویکردهای موردنظر در سال جاری است که پروژه بهسازی جاده دسترسی اختصاصی و احداث جاده کمربندی شهر بندرامام خمینی نمونه هایی از آن است.
به گفته این مقام مسئول توسعه صنایع پایین دستی غلات با توجه به چشم انداز شهر لجستیکی غلات بندرامام خمینی یکی دیگر از اهداف متعالی و راهبردی پیش روی این بندر در سال جاری است به طور مثال کارخانه بیواتانول و خوراک دام طیور چند نمونه از این پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر امام است.
مدیر بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه اظهارات خود به توسعه ریلی بندر امام خمینی نیز اشاره کرد با راهبردی دانستن این مقوله، گفت: طی سال های اخیر توانسته ایم ایستگاه های بارگیری کالا در سطح بندر را از پنج ایستگاه به 11  ایستگاه گسترش دهیم و در این بخش هم اکنون ظرفیت حمل کالاهای اساسی از طریق ریل یه میزان روزانه 22 هزار تن ایجاد شده که در صورت تأمین واگن و رفع گلوگاه های خطوط ریلی کشور  توان انتقال کالاهای اساسی به مبادی مصرف در کشور  امکان پذیر است.
دریس در بخش پایانی سخنان خود به برنامه های راهبردی در جهت تسریع و افزایش کیفیت فرآیند فعالیت بندر امام خمینی پرداخت و با بیان اینکه نشست های کارشناسی در سطوح مختلف کشوری و سازمانی، برنامه ریزی مناسبی برای ایفای نقش اصلی بندرامام خمینی به عنوان هماهنگ کننده زنجیره تأمین کالاهای اساسی برگزار شده است، به مهمترین برنامه های قابل ذکر در این رابطه اشاره کرد و گفت: شبانه روزی کردن فعالیت نمونه گیری قرنطینه  به منظور تسریع در فرآیند تخلیه کشتی و بهبود فرآیند اپراتوری و تأمین کالای مورد نیاز جهت تسریع در فرآیند توزیع و خروج کالا از بندر به منظور جلوگیری از رسوب از جمبه مهمترنی رئوس این برنامه هاست.
وی همچنین به هماهنگی با گمرک برای اتصال مراکز توزین (باسکول های بخش خصوصی) با اختصاص IP در سامانه گمرک اشاره و تصریح کرد: این هماهنگی منجر به افزایش سرعت و روان تر شدن فرآیند تخلیه و بارگیری خواهد شد.
مدیر بنادر و دریانوردی استان خوزستان افزود: هم اکنون 11 مرکز توزین بار بخش خصوصی در بندر آماده ارائه خدمات هستند که در صورت اختصاص IP در آینده نزدیک به چرخه ی ارائه خدمات بندری اضافه خواهند شد.
به گفته وی هماهنگی با گمرک در خصوص صدور مجوز بهره برداری از انبارهای پسکرانه و خارج از بندر (تحت کلید) به منظور افزایش ظرفیت انبارش و سرعت بخشیدن به فرآیند تخلیه کشتی از دیگر اقداماتی است که در جهت بهبود کیفیت فعالیت های بندر امام خمینی به زودی عملیاتی خواهد شد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار