۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
معاون دریایی سازمان محیط زیست:

تولید سوخت کم سولفور مورد تاکید سازمان محیط زیست است

تولید سوخت کم سولفور مورد تاکید سازمان محیط زیست است
سرپرست معاونت دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست گفت: در همراهی با سازمان بنادر و دریانوردی، تولید سوخت کم سولفور برای شناور ها مورد تاکید سازمان محیط زیست است.
کد خبر: ۸۳۷۵۷

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در جلسه مشترک مجموعه معاونت دریایی سازمان محیط زیست با مدیران ارشد سازمان بنادر ودریانوردی بر تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور تاکید شد، خاطر نشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون سوخت کم سولفور در سال 2020 از سوی IMO، مدیران هر دو سازمان ضمن تاکید بر اهمیت تولید این نوع سوخت در کشور بر پی گیری تولید سوخت کم سولفور از سوی وزارت نفت تاکید مضاعف کردند.
این مقام مسئول در این باره افزود: هم اکنون مجموعه ای دانش بنیان نیز روشی بر پایه فن آوری نانو برای تولید سوخت کم سولفور ابداع کرده است که مقرر شد نسبت به انجام آزمایش های لازم در این رابطه اقدامات لازم صورت بگیرد و در صورت تایید، این روش برای تولید این نوع سوخت استفاده شود.
وی در ادامه اظهارات خود به دیگر توافق های صورت گرفته با سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه محیط زیست دریایی طی جلسه مشترک پرداخت و تصریح کرد: موتورهای دو زمانه قایق ها از جمله عوامل آلوده شدن آب و هوا هستند بنابراین مقرر شد دو سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست در همکاری با سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران تولید یا واردات موتورهای چهار زمانه را دستور کار قرار دهند.
لاهیجان زاده اضافه کرد: با توجه به هزینه بر بودن تعویض موتورهای دو زمانه با چهارزمانه برای صاحبان قایق ها تصمیم گرفته شد در این رابطه تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شود.
نجات فُک های خزری از دیگر مسائلی بود که به گفته این مقام مسئول در جلسه مشترک سازمان های بنادر و دریانوردی و محیط زیست مطرح شده است.
وی در این باره گفت: افزایش همکاری های بین سازمانی در بندر ترکمن و استان گلستان و یاری رساندن به سازمان مردم نهادی که در این زمینه فعالیت می کند در جهت نجات گونه فُک خزری مورد تاکید مدیران دو سازمان قرار گرفت.
سرپرست معاونت دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست در بخش دوم اظهارات خود به موضوع احیای تالاب ها در پی بارندگی های اخیر پرداخت و در این رابطه تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به بارش های اخیر که طی 25 سال اخیر بی سابقه بود، ورود و خروج آب از دو تالاب هورالعظیم و شادگان با یک میلیارد متر مکعب رکورد 70 ساله را شکست که منجر به احیای کامل این دو تالاب شد.
وی تنها تالاب بحرانی کشور را تالاب گاوخونی اعلام کرد و گفت: به دلیل کم بارشی در حوزه آبریز زاینده رود این تالاب تنها تا 15 درصد آبگیری شده است.
لاهیجان زاده اشاره ای نیز به تالاب بزرگ و مهم هامون داشت و با بیان اینکه این تالاب پس از قریب به 18 سال دوباره آبگیری شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 40 درصد از مساحت این تالاب آبگیری شده که با توجه به قرار گرفتن در فصل آب شدن برف های کوهستانی در سمت افغانستان، جریان ورودی آب به این دریاچه ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه حق آبه تعیین شده برای این دریاچه از سمت افغانستان کفاف احیای این دریاچه را نمی دهد لزوم تدوین توافقنامه بین المللی تازه ای در این رابطه را یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه سرشاخه آب های ورودی به این تالاب در کشور افغانستان است ضروری است نسبت به تعیین حق آبه جدید اقدام مقتضی انجام شود.
سرپرست معاونت دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست با اشاره به برنامه های این سازمان برای کمک به احیای تالاب هامون، خاطر نشان کرد: به دستور دکتر کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست تدوین برنامه جامعی برای احیای این تالاب در دستورکار قرار دارد که طی آن تمام عوامل اتلاف آب در این منطقه احصاء شده و نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.
لاهیجان زاده در پایان سخنان خود به احیای دریاچه ارومیه نیز پرداخت و در این باره گفت: حجم آب موجود در این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است و با توجه به اهتمام دولت برای تثبیت وضعیت آن مجموعه اقدامات لازم در حال انجام است که امیدواریم طی دو تا سه سال آینده به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار