mana.ir

کد خبر: ۸۲۴۹۹ |
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷

ضرورت حمایت دولت ها در بیمه اتکائی دریایی

منشا اصلی تجارت جه­انی، تجارت دریایی است و تجارت دریایی بد­ون بیمه امکان پذیر نیست لذا اهمیت بیمه‌های دریایی بر کسی پوشیده نیست

بازار بیمه‌های دریایی تحت تاثیر تجارت بین المللی قرار دارد بر همین اساس رشد حق بیمه کشتیرانی در دهه گذشته دو برا­بر شده و این در شرای­طی است که کل صنعت بی­مه رشد سالانه کمتر از دو  درصد داشته است. بدین ترتیب، اهمیت و نقش بیمه‌های کشتیرانی بیش از پیش مشخص می‌شو­د. همچنین این رشد تد­اوم خواهد داشت و برآ­ورد‌های جهانی افزایش سالانه چهار تا پنج درصدی حق بیمه‌ها طی یک دهه آتی را دارد که حکایت از رشد قوی و مناسب در مقایسه با رشد اقتصادی جهانی دارد.
این بازار علاوه بر گسترش حجم، شاهد ظهور هاب‌های جدیدی نیز هست و در حالی که برای قرن‌ها لندن پایگاه این بی­مه نامه‌ها بوده و لوی­دز سهم بازار بیش از 20 درصد را داراست، اما شاهد گسترش این بازار در سنگاپور و امارات متحده عربی نیز هستیم. موضوعی که می‌تواند به عنوان یک فرصت برای توسعه همکاری‌ها و حتی جذب حق بیمه محسوب شود. از سوی دیگر، به دلیل افزایش ایمنی حمل و نقل و موارد HSE شاهد کاهش خسارات بزرگ هستیم که جذابیت این صنعت را دو چندان می‌سازد. با این حال، پی­چیدگی سیستم‌ها و اتکا به سازو کار‌های نرم افزاری، ریسک‌های جدی­دی را ایجاد می‌ کند.
بر همین اساس بازار بیمه‌های دریایی پیچیدگی‌های قابل توجهی دارند. از جمله می‌توان به بازیگران بازار اشاره کرد. برخ­لاف عمده بیمه نامه‌ها که فروش‌های عادی و شخصی دارد، در بیمه‌های کشتیرانی، فروش به طور عمده و قرار­داد‌های بلندمدت صورت می گیرد. با این تفاسیر و با توجه به رشد اقتصادی در کشور‌های در حال توسعه و تقویت سرمایه و قدرت مالی شرکت‌های بیمه محلی، شاهد تغییر این روند هس­تیم. اکنون ریسک‌های حمل و نقل دریایی تو­سط بیمه گران کشور‌های دیگر نیز پذیرفته می‌شود و توان پذیرش ری­سک در این حوزه بالا رفته است و از سوی دیگر، به دلایل تحولات تکنولوژیکی، شاهد اف­زایش ایمنی و کاهش خس­ارات و به تبع آن کاهش نرخ حق بیمه بوده ایم.
با این حال، بیمه گری در این حوزه نیازمند زنجیره متنوعی از کشتی است که بتواند ری­سک متوازنی را پوشش داده و محاسبات اکچوئری ایجاد شود.
برهمین اساس شرکت‌های کشتیرانی ایران از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که در میان بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریا­یی جهان جای دارند در این راستا، تمرکز عملیات در یک شرکت بی­مه ایرانی و همچنین حضور در زنجیره اتکایی با بهره گیری از ات­کائی دولتی ضروری است. به نظر می‌رسد به منظور تضمین عملیات ات­کائی بایسته است که توافقات دو جانبه با کشور‌های مقصد حمل و نقل ایجاد شود و تضامین پایه از سوی دولت فراهم آید.
احمد شهباز بیگی
معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار