۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۸۱۱۲۸

به گزارش مانادریاچه آبراهام(  Abraham Lake) دریاچه ای زیبا و دیدنی که گویا، صدها عروس دریایی در زیر آب یخ زده ی آن، به خواب زمستانی رفته اند.
می دانیم که دریاچه است می دانیم که یخ زده اما راز این حباب های محبوس شده در زندان یخی دریاچه چيست؟ از جنس آب است اما در دل حباب هایش آتش خفته ای قرار دارد که منتظر یک جرقه است.

آتش و آب میان حباب

این حباب های کوچک و بزرگ، میان راه یخ زده اند

آتش و آب میان حباب

حبابی پر از متان ...

به آن ها حباب گاز متان می گویند.
از کف رودخانه می آیند و در نتیجه ی مصرف شدن برگ ها، گیاهان و جسد حیوانات مرده توسط باکتری ها تولید شده اند.در فصول گرم سال، هنگامی که آب دریاچه جریان دارد، این حباب ها از اعماق دریاچه به سطح آمده و وارد هوا می شوند.
اما در فصل زمستان و در سرمای منفی ۳۰ درجه سانتی گراد، با اینکه دمای آب در کف دریاچه پایین تر است، اما سطح دریاچه یخ زده می زند.

آتش و آب میان حباب

خواب زمستانی حباب ها ...

حباب ها خودشان را به سطح آب می رسانند ، اما در برخورد با سطح دریاچه متوقف شده و محبوس می شوند. یخ و دمای پایین آب، باعث منجمد شدن حباب ها شده و اینجاست که به خواب زمستانی می روند.

با گرم شدن هوا، یخ دریاچه هم کم کم آب می شود و حباب های متان نیز به هوا آزاد می شوند.

آتش و آب میان حباب

زیبا ولی خطرناک ...

همان قدر که به اندازه سپیدی شان زیبا هستند، به اندازه ناشناخته بودنشان خطرناک اند. قدرت گاز متان حبس شده، ۲۰ برابر قدرت گاز Co۲ فشرده شده است. این بدان معناست که بر روی دریاچه ای از نارنجک قدم می زنید.

آتش و آب میان حباب

از جنس آب، به رنگ آتش ...

هرچند که متان موجود در دریاچه خالص نبوده و در واقع متان یخ زده و هیدراته شده است اما به شدت قابل اشتعال است و این حباب های محبوس شده نیز استثنا نیستند.
اگر روی یخ را بشکنید تا یکی از حباب  آزاد شود و همزمان آن را با یک فندک مشتعل کنید، سریعا آتش می گیرد.

آتش و آب میان حباب

ارسال نظرات