۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

پروژه انتقال آب کارون به شادگان امسال عملیاتی می شود

پروژه انتقال آب کارون به شادگان امسال عملیاتی می شود
پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان در راستای احیای این تالاب بین المللی، آبان ماه امسال با مجموع 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده،  عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۹۷۵

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با تلاش های در حال انجام و نیز تخصیص اعتبارات لازم، پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان در راستای احیای این تالاب بین المللی، امسال عملیاتی خواهد شد.

احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: ساخت کانال انتقال آب به طول شش کیلومتر به اتمام رسیده است و هم اکنون مراحل تکمیل ساخت ایستگاه پمپاژ در حال انجام است.

وی با اشاره به پیشرفت 40 درصدی در تکمیل احداث ایستگاه پمپاژ، بیان داشت: سال گذشته عملیات ساخت ایستگاه به دلیل عدم تامین منابع مالی متوقف شده بود اما امسال با تخصیص اعتبارات لازم تکمیل این پروژه از سرگرفته شده است.

این مقام مسئول در استان خوزستان، تامین برق ایستگاه پمپاژ را نیز یکی از مهمترین بخش های پروژه انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان عنوان کرد و گفت: تامین برق ایستگاه باید از پستی تامین می شد که این پست نیازمند طرح توسعه بود.

به گفته وی، هم اکنون اعتبارات لازم جهت اجرایی شدن طرح توسعه این پست برق تامین شده است که به دنبال آن مشکلی برای تامین برق ایستگاه پمپاژ نخواهد بود.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، عنوان کرد: پروژه احداث ایستگاه پمپاژ انتقال آب کارون به شگادگان توسط سازمان آب و برق استان خوزستان با سرعت در حال انجام است.

به گفته لاهیجان زاده، مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار بر اتمام هر چه سریعتر این پروژه نظارت دارد که امیدواریم با برنامه ریزیهای انجام شده اواخر شهریورماه امسال شاهد اتمام عملیات ساخت ایستگاه پمپاژ آب کارون به شادگان باشیم.

وی اذعان داشت: همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پروژه انتقال برق به ایستگاه پمپاژ نیز تا اوایل مهر ماه امسال نهایی خواهد شد.

این مقام مسئول در استان خوزستان اعلام کرد: در صورت پیشرفت پروژه مطابق با برنامه ریزیهای انجام شده، آبان ماه امسال شاهد آغاز عملیات انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان خواهیم بود.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: از ابتدای شروع پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان تا پایان پروژه در مجموع 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین المللی شادگان یکی از مهمترین منابع زیست محیطی استان خوزستان محسوب می شود که احیا و حفاظت آن در دستور کار مستقیم دولت قرار گرفته است، گفت:  با احیای تالاب بین المللی شادگان علاوه بر احیای محیط زیست منطقه ، شاهد احیای اقتصاد و معیشت بومیان روستاهای اطراف تالاب شادگان نیز خواهیم بود.

به گفته لاهیجان زاده با افتتاح این پروژه پنج متر مکعب آب در ثانیه و در مجموع 150 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون وارد تالاب شادگان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ورود سالانه 150 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مقایسه با حق آبه که در گذشته از طریق سیلابهای این رودخانه به تالاب وارد می شد، بسیار اندک است، تاکید کرد: با بهره برداری از پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان شاهد احیای بخش های جنوبی تالاب بین المللی شادگان واقع در دارخوین  باشیم.

این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان در خصوص اثرات این پروژه بر محیط زیست منطقه خاطرنشان ساخت: انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان به هیج وجه اثرات سوء زیست محیطی بر رودخانه کارون نخواهد داشت.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه در گذشته رودخانه کارون به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده آب تالاب شادگان محسوب می شده است که هم اکنون این امر به صورت طبیعی صورت نمی گیرد، یادآور شد:در گذشته  سیلات این رودخانه از چندین مسیر مختلف وارد تالاب شادگان می شده است.

لاهیجان زاده، خاطرنشان ساخت: این سیلاب های ورودی به تالاب به دلیل خشکسالی سالهای اخیر و سدسازی در رودخانه کارون که باعث کنترلهای سیلابی شد، چند سالی است که قطع شده است.

برچسب ها: کارون شادگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار