۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

تداوم تهدید دلفینهای هنگام از سوی قایق های صیادی

تداوم تهدید دلفینهای هنگام از سوی قایق های صیادی
فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و توریسم جزیره هنگام از ضرورت ایجاد سایت حفاظتی از لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره هنگام  و حمایت یونسکو از این پروژه خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۷۹
افشین عباس نژاد هنگامی در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از جاذبه های مهم جزیره هنگام در فصل بهار را تماشای تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی اعلام کرد.
فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و توریسم جزیره هنگام در ادامه اذعان داشت : بخش زیادی از لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل جزیره هنگام را برای تخم گذاری انتخاب می کنند که همین امر باعث به وجود آمدن صحنه های بسیار زیبایی در شب های هنگام طی فصل بهار می شود.
وی خاطرنشان ساخت: با وجود اینکه بیشترین جمعیت لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل هنگام تخم گذاری می کنند اما متاسفانه تنها سواحل شیب دراز جزیره قشم به عنوان ساحل تخم گذاری این گونه با ارزش دریایی شناخته شده و تحت حمایت یونسکو قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه جزیره هنگام به عنوان محل اصلی تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی کاملاً  ناشناخته باقی مانده است، بیان داشت: نخستین لاک پشت پوزه عقابی که برای تخم گذاری به ساحل خلیج فارس آمده بود در تاریخ بیست و سوم بهمن ماه در ساحل هنگام دیده شد.
این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و توریسم جزیره هنگام جزیره هنگام عنوان کرد: با وجود نقش پررنگ جزیره هنگام در حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی، سازمان محیط زیست هیچ گونه حمایتی از این جزیره در راستای ایجاد سایت حفاظتی این لاک پشت های دریایی به عمل نمی آورد.
عباس نژاد هنگامی بر ضرروت حمایت یونسکو و سازمان منطقه آزاد قشم از ایجاد سایت حفاظتی لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره هنگام، تاکید کرد و اظهار داشت: این امر در حفاظت از این گونه با ارزش دریایی بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه گفته های خود همچنین بر ضرورت حفاظت از دلفین های جزیره هنگام به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری این جزیره تاکید کرد و گفت: متاسفانه حضور قایق های صیادی در نزدیکی جزیره هنگام باعث فراری دادن این پستانداران دریایی می شود.
عباس نژاد هنگامی با اشاره به اینکه فراری دادن دلفین ها از سوی قایقهای صیادی تاثیر منفی بر گردشگری جزیره هنگام خواهد داشت، بیان کرد: توسعه گردشگری جزیره هنگام درصورتی که با حفاظت محیط زیست آبهای خلیج فارس همراه نباشد بدون شک باعث از بین رفتن تدریجی جاذبه های توریستی خواهد شد.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل شهرت گردشگری جزیره هنگام به دلیل حضور گروهی دلفین ها در اطراف جزیره است که اگر روزی دلفین ها از این منطقه مهاجرت کنند، گردشگری جزیره هنگام نیز با رکود مواجه خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی از مسئولان محیط زیست و سازمان شیلات درخواست کرد تا با نظارت بیشتر بر فعالیت صیادان غیر مجاز در اطراف جزیره هنگام نسبت به حفاظت از دلفین های ساکن اطراف این جزیره اقدامات لازم را انجام دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار