۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

ابر ابهام بر سر نصب اسکرابرها

ابر ابهام بر سر نصب اسکرابرها
در حالیکه زمان زیادی به لازم الاجرا شدن قانون سوخت سولفور سازمان جهانی دریانوردی آیمو IMO باقی نمانده است، اما مالکان نه تنها شتابزده نیستند بلکه تمایل دارند پیش از انتخاب گزینه نصب اسکرابرها به عنوان راه حل سازگاری با قانون جدید، در ابتدا شرایط را به خوبی رصد کنند.
کد خبر: ۸۰۱۵۴
به گزارش گروه بین الملل مانا کمتر از دو سال به اجرائی شدن قانون استفاده از سوخت سولفور آیموIMO، قانونی که مالکان را به سوزاندن سوخت با سولفور نیم درصد یا کمتر از آن مستلزم می کند، باقی مانده است، اما رفتار مالکان نشان می دهد که آنها در حال حاضر می خواهند منتظر بمانند و اتفاقات را رصد کنند تا اینکه عملا به گزینه نصب اسکرابرها  تن در دهند. در حال حاضر سوخت با سولفور 3.5 درصد  به کار می رود.
این گزارش ادامه داد: سوخت های بانکرینگ سولفور نیم درصد، گازوئیل دریایی، اسکرابرها با نفت کوره درجه سولفور بالا( HSFO) و یا آلترنتیوهایی مانند LNG، LPG و حتی متانول گزینه های پیش روی مالکان است.
اگر چه گزینه های متفاوتی وجود دارد اما ازآنجایی که صنعت با تغییرات وسیع و احتمال هزینه های اضافی دست به گریبان است، در حال حاضر تنها آشفتگی و سردرگمی را در انتخاب مسیر شاهد هستیم.
"جان د آنکودا" معاون بخش فله خشک در کلارکسونز پلاتو clarksons platou با اشاره به اینکه در حدود نه هزار و 500 فروند شناور برروی آب تردد می کند، نوشت: در حال حاضر، کمتر از 300 فروند شناور مجهز به اسکرابرها هستند.
وی دلیل سکوت و انتظار مالکان را کاملا روشن دانست و افزود: ابهام و شبهه پیرامون گزینه های پیشنهادی به ویژه در مورد انتخاب های سوخت و قیمت گذاری مانعی بر سر راه انتخاب مالکان است. افزون بر این، مالکان همزمان با هزینه های تنظیمی دیگر مانند نصب سیستم های آب توازن نیز سروکار دارند. مسائلی مانند هزینه سرمایه ای اضافی، هزینه عملیاتی نصب اسکرابرها و هم چنین بلاتکلیفی و شبهه در مورد قیمت بین سوخت های سازگار و HSFO، پای بسیاری از مالکان را برای حرکت به جلو سست کرده است.
یکی دیگر از کارشناسان در این باره گفت: هزینه های بالای مجهز کردن شناورها به اسکرابرها و هم چنین نیاز برای تجهیزات جدید بندری موانع استقبال گسترده از این گزینه به شمار می آیند.
تخمین زده می شود، دستکم برای پنج سال نخست از سال 2020 به آن طرف، استفاده از سوخت های (سولفور سنگین) برای کشتی های مجهز شده به اسکرابرها محدود به 45 میلیون تن در هر سال خواهد بود.
وی در ادامه افزود: مصرف حمل و نقل دریایی جهان از نفت کوره با درجه سولفور بالا در حدود 240 میلیون تن در سال 2019 خواهد بود.
ناگفته نماند، مرسک لاین- بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا- در سال گذشته اعلام کرد که از اسکرابرها استفاده نخواهد کرد. اخیرا، کشتیرانی Pacific Basin هنگ کنگ یکی از بزرگترین مالکان و اپراتور ناوگان هندی سایز مدرن نیز بجای نصب اسکرابرها گزینه نفت کوره با سولفور پایین را انتخاب کرده است.
"متس برگلوند" مدیرعامل Pacific Basin هم چنین معتقد است، نصب اسکرابرها یک گزینه موثر از لحاظ فنی یا محیطی نخواهد بود.
بسیاری از مالکان و بازیگردانان این صنعت بر این باورند که در نهایت قیمت یک عامل تصمیم گیرنده برای تعیین گزینه سوخت بانکرینگ خواهد بود.
به گفته برخی از مالکان، به منظور تشویق برای نصب اسکرابرها، نفت کوره با سولفور بالا باید دستکم 200 میلیون دلار برای هرتن ارزان تر از نفت کوره با سولفور پایین نیم درصد و یا گازوئیل دریایی یک درصد باشد.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در حال حاضر نصب اسکرابرها فرایندی هزینه براست، به طوریکه برای هر کشتی حدود سه میلیون و 500 هزار دلار تمام خواهد شد، ناگفته نماند،علیرغم اینکه LNG مناسب ترین سوخت دریایی جایگزین است، اما برای تبدیل شدن به یک گزینه فراگیر بین مالکان راه طولانی را در پیش رو دارد. بانکرینگ LNG مستلزم صرف هزینه هنگفت برای ارتقای زیرساختار بندری است .
این گزارش در پایان به نقل از" کوکو ورون" مدیرعامل گروه کشتیرانی Vroon نوشت: در مورد عرضه کافی سوخت بانکرینگ با سولفور نیم درصد پس از اینکه قانون جدید به اجرا در بیاید، ابهامات و ترددیدهای نیز وجود دارد. درصورتیکه قیمت HSFO افت پیدا کند، نصب اسکرابرها جذاب خواهد شد. اما دقیقا نمیدانیم چه اتفاقی رخ خواهد داد و تنها حدس می زنیم!
ارسال نظرات
آخرین اخبار