روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
بازار حمل‌ونقل کانتینری چگونه است؟

فتوسنتز کانتینری!

فتوسنتز کانتینری!
گزارش ها حاکی از آن است، در هفته دهم سال 2018، شاخص‌های کانتینری به بالاترین سطح از اوت 2015 تاکنون رسیدند.
کد خبر: ۸۰۱۳۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، در هفته منتهی به 9 مارس 2018، شاخص‌ها به بالاترین سطح از اوت 2015 تاکنون رسیدند. شاخص درآمدی 9 دسته از کشتی‌ها روند مثبت داشته و 6 مورد از آن‌ها بدون تغییر باقی مانده است. حجم تقاضا در سطح خوب و با ثباتی قرار گرفته و تقریباً همه گروه کشتی‌های کانتینربر از بهبودی که از اواسط نوامبر سال 2017 آغاز شد، بهره می‌برند. پس از آن‌که طی چهار هفته درآمدهای حاصل از اجاره کشتی‌های هشت هزار و 500 TEU تنها پنج هزار دلار در روز افزایش یافت، درآمدهای حاصل از اجاره کشتی‌های 6 هزار و 500 TEU در همین بازه زمانی روزانه بالغ بر 2 هزار دلار بالا رفت. بر همین اساس در حال حاضر، اختلاف دو الی دو هزار و پانصد دلاری بین نرخ اجاره کشتی‌های 5500، 6500 و 8500 TEU با سطوح اجاره یک سال گذشته وجود دارد. بخش کشتی‌های پاناماکس نیز در همین بازه زمانی آرام‌تر بود و این امر در درآمدهای اجاره ثابت به ویژه در آسیا مشهود است. با وجود این، طی دو روز گذشته، کاهش عرضه کشتی‌های پست پاناماکس بر کشتی‌های سایز کوچکتر تأثیر گذاشته است. در همین حال، بازار کساد عرضه کشتی‌های 1700 TEU منجر به آن شد که درآمدهای این نوع کشتی‌‌ها به 10 هزار دلار در روز برسد.
همچنین تحرکات بازار اصلی بر پایه امور بنیادی‌تری شکل می‌گیرد لذا  نباید از یاد ببریم که بهبودهای پیشین بازار (که مهمترین آن‌ها در سال 2010 و 2015 اتفاق افتاد) بر اساس محرک‌های غیرواقعی شکل گرفت و پایدار نبود. این بار چنین اثرات خارجی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2018، رشد تقاضا در حد 4.8 درصد و رشد عرضه در سطح 5.1 درصد باشد.
همچنین برخی از صاحب‌نظران بر این باورند، رشد کم ناوگان در سال 2016 (0.6 درصد) و 2017 (3.7 درصد) هرگز منجر به افزایش ارزش کشتی نشد و همواره عوامل تأثیرگذار دیگری نیز وجود دارد. در این راستا باید افزود: توافق جامع همکاری ترانس‌پاسیفیک یا به عبارتی TPP11 در واقع همکاری بین استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام است که این کشورها در مجموع 13 درصد از اقتصاد جهان را پوشش می‌دهند. این قرارداد با برداشتن محدودیت‌های تجاری، جریان محصولات نهایی، غلات، نفت و گاز را بین این کشورها بیش از پیش تسهیل می‌کند.
با توجه به اینکه در خطوط کانتینری بین آسیا و سواحل غربی آمریکای جنوبی افزایش ظرفیت حمل 18 درصدی سالانه را شاهد هستیم، می‌توان گفت: این خطوط تجاری در حال آماده‌سازی برای افزایش سهم بازار خود هستند. بر اساس تحلیل آلفالاینر مسیر آسیا به آمریکای لاتین، با توجه به بازسازی خدمات صورت گرفته به دلیل کسب تملک «هامبورگ سود» توسط مرسک لاین، ظرفیت هفتگی این خط از ماه آوریل  از سطح 71 هزار TEU در سال گذشته به حدود 84 هزار TEU افزایش یابد.
با توجه به صورت‌های سود و زیان سال 2017، شاهد افزایش درآمدها در  آن سال بوده ایم لذا  مالکان کشتی فله‌بر و کانتینری ،خالص درآمدهای خود را در حد 40 میلیون دلار اظهار کردند در حالی‌که در سال 2016، درآمدهای خالص این مالکان معادل زیانی در حدود 242 میلیون دلار بوده است. درآمدها از 841 میلیون دلار در سال 2016 به یک میلیارد دلار در سال 2017 رسید (19 درصد افزایش)، در عین حال در سال 2017 هزینه‌ها 940 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 2016 (888 میلیون دلار)، 6 درصد افزایش را نشان می‌داد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار