mana.ir

کد خبر: ۷۸۳۷۵ |
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

افت و خیز بازار شناورهای تانکر در ماه های اخیر

در سال 2017 میلادی، بازار تانکر شاهد افت میزان تحویل شناور و از سوی دیگر افزایش چشم گیر سفارش ساخت بود، افزون بر این، تنور بازار اوراق نیز داغ داغ بود.

افت و خیز بازار شناورهای تانکر در ماه های اخیر
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa مستقر در ایتالیا در تحلیل بازار تانکری جهان در سال 2017 نوشت: بازار تانکر شاهد افت میزان تحویل شناور و از سوی دیگر افزایش چشم گیر سفارش ساخت بود، افزون بر این، تنور بازار اوراق نیز داغ داغ بود.
این گزارش در ادامه نوشت: در سال 2017 میلادی، تعداد 138 فروند تانکر با ظرفیت 10 میلیون و 200 هزار DWT تحویل داده شده است که نسبت به سال 2016 روند کاهشی 12 درصد را نشان می دهد. تانکرهای LR2 در حدود 45 درصد از کل ظرفیت تناژ تحویلی را به خود اختصاص می دهد و تانکرهای MR2 نیز سهم 33 درصدی را بر عهده گرفت.
 
 
در حال حاضر، ظرفیت کلی ناوگان MR2 به 73 میلیون و 500 هزار DWT می رسد. افزون بر این، کل ظرفیت MR1 در حدود 26 میلیون و 600 هزار DWT برآورد شده است. ناگفته نماند، کل ظرفیت ناوگان تانکر حمل محصولات در حدود 162 میلیون و 200 هزار DWT است.
 
پیش بینی می شود، تحویل تانکرها برای سال 2018 با در نظر گرفتن افت 20 درصدی، به 121 فروند با ظرفیت هفت میلیون و 800 هزارDWT خواهد رسید. تانکرهای MR2 و LR2 به ترتیب سهم 37 و 36 درصد را تشکیل خواهند داد. 
138 فروند تانکر تحویل داده شده شامل 23 فروند تانکر MR1 با ظرفیت 0.9 میلیون DWT، تعداد 62 فروند MR2 با ظرفیت سه میلیون و 100 هزار DWT، تعداد 15 فروندLR1 با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار DWT و 38فروند LR2 با ظرفیت چهار میلیون و 200 هزار DWT بودند.
 
 
در بخش تانکر به استثنای تانکرهای MR1 ، سال 2017 شاهد یک افزایش چشم گیر در روند اوراق بود. در مجموع، ظرفیت دو میلیون DWT به اوراق رفت که نسبت به سال 2016 شیب صعودی 126 درصد را نشان می دهد. در سال گذشته، ده فروند تانکر MR1 (ظرفیت 0.37 میلیون DWT /افت 21 درصدی نسبت به سال 2016) 14 فروند تانکر MR2( ظرفیت 0.66 میلیون DWT/افزایش 99 درصدی نسبت به سال 2016)، پنج فروند LR1( ظرفیت 0.34 میلیون DWT در مقایسه با تنها یک فروند تانکر در سال 2016) و شش فروند LR2( ظرفیت 0.6 میلیون DWT/ در مقایسه با نه فروند در سال 2016) اوراق شدند. به دنبال قوانین در حال تغییر WBTS و سقف سوخت سولفور، انتظار می رود که شاهد روند افزایشی فعالیت اوراق باشیم.
شایان ذکراست: فعالیت اوراق تانکرها در سه ماه آخر سال چهارم جهش قابل توجهی را از خود نشان داد. در ماه دسامبر به تنهایی،0.47 میلیون DWT ظرفیت تانکر اوراق شد که بالاترین سطح را طی پنج سال به نمایش گذاشت.
از سوی دیگر، رشد تحویل شناورها در سال 2017 منجر به رشد خالص هفت میلیون و 200 هزار DWT شد، ناوگان تانکرهای LR2 و MR2 بیشترین رشد را به ترتیب با سه میلیون و 500 هزار DWT و دو میلیون و 400 هزار DWT تجربه کردند.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است:  در سال 2017 میلادی، سفارش تعداد 51 فروند تانکر با ظرفیت کلی سه میلیون DWT به ثبت رسیده است که حکایت از رشد 111 درصدی در مقایسه با سال 2016 دارد. این سفارش ها شامل دو فروند تانکر MR1 با ظرفیت 0.1 میلیونDWT، تعداد 40 فروند MR2 با ظرفیت دو میلیون DWT، یک فروندLR1 با ظرفیت 0.1 میلیون DWT و هشت فروند تانکر LR2 با ظرفیت 0.9 میلیون DWT بودند.
 
 
لازم به ذکر است، به دنبال تحویل بالای شناور و تعداد پایین سفارش های جدید، نسبت سفارش به ظرفیت ناوگان روند کاهشی به خود گرفته است، اما تانکرهای LR2 در این جرگه قرار نمی گیرد، چرا که با سفارش هشت فروند در نیمه دوم سال 2017، نسبت سفارش به ظرفیت ناوگان از 16 درصد سال 2016 به 18 درصد افزایش پیدا کرد.
از میان 51 فروند تانکر سفارش داده شده در سال گذشته، کشتی سازی های کره جنوبی سفارش ساخت 25 فروند را دریافت کردند، سفارش ساخت 21 فروند دیگر به کشتی سازی های ویتنام داده شد، کشتی سازی های ژاپن و فیلیپین نیز به ترتیب سه و دو فروند سفارش را دریافت کردند.
در سال 2017 میلادی، درآمد تانکرهایLR1 به پایین ترین سطح خود طی چهار سال رسید، به طور کلی میانگین نرخ اجاره زمانی TCE در مسیر خاورمیانه به ژاپن به هشت هزار دلار در روز رسید که در مقایسه با سال 2016 افت 41 درصد و نسبت به سال 2015 به تقریبا یک سوم تقلیل یافت.
 
 
این گزارش در پایان نوشت: در طول سال، نرخ کرایه حمل تانکرMR در مسیر تجاری از اروپا به ساحل آتلانتیک آمریکا تقریبا روند نزولی را پیمود، به گونه ای که نرخ اجاره زمانی TCEهفت هزار و 300 دلار در روز بود، رقمی که افت ده درصد و60 درصد را نسبت به سال 2016 و 2015 به نمایش می گذارد.
میانگین نرخ کرایه حمل تانکر MR در مسیر کره جنوبی به سنگاپور به پنج هزار و 900 دلار در روز رسید، رقمی که افت 40 و 56 درصد را نسبت به سال های 2016 و 2015 نشان می دهد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین