روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

وضعیت زیست محیطی تالاب شادگان فوق بحرانی است

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی وضعیت زیست محیطی تالاب بین المللی شادگان را فوق بحرانی توصیف کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۷۹۰۹
 وضعیت زیست محیطی تالاب شادگان فوق بحرانی است
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در حال حاضر وضعیت زیست محیطی ناشی از کمبود آب، عدم تامین حقابه و خشکسالی شدید به گونه ای است که تنها نامی از این تالاب مانده است.
وی با اشاره به اینکه این تالاب زمانی 450هزارهکتار مساحت داشت اما هم اکنون سطح آبی این تالاب حدود 20هزار هکتار است، افزود: تنها زهاب های نیشکر تامین کننده حقابه این تالاب است.
ناصری نژاد تصریح کرد: پیامد مشکلات زیست محیطی تالاب، ایجاد کانون گرد و غبار است که استان خوزستان و بسیاری از مناطق استان های کشور را فراگرفته است.
وی یکی از دلایل خشک شدن تالاب شادگان را اجرای طرح های انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی ایران بیان کرد واظهار داشت: در حال حاضر استان خوزستان  با کمبود شدید آب مواجه است.
این نماینده مجلس با انتقاد شدید از سخن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که گفته است استان خوزستان سه میلیارد مترمکعب آب مازاد دارد، گفت: تالاب های استان به علت کمبود آب خشک شده و بسیاری از مناطق استان آب شرب ندارند.
وی یادآور شد: چنانچه چاره ای عاجل برای تامین آب تالاب شادگان اندیشیده نشود این تالاب به مرگ قطعی مواجه می شود و بسیاری از ساکنان اطراف این تالاب مهاجرت می کنند.
ناصری نژاد از رئیس مجلس شورای اسلامی در خواست کرد برای نجات تالاب بین المللی شادگان که در کنوانسیون رامسر در سال 1354 به ثبت رسیده کمک کند.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بسیاری از ساکنان اطراف این تالاب نظاره گر مرگ این تالاب نشسته اند. تالاب شادگان از طریق خورهای متعدد به خلیج فارس متصل شود و منبع اصلی تامین حقابه این تالاب رودخانه جراحی است که سال ها است خشک شده است. طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان برای نجات این تالاب در دست اجرا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار