۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

نقش سازمان بنادر در حفاظت از محیط زیست دریاها

جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ایجاد صندوق بین‌المللی جبران خسارت آلودگی نفتی ، کنوانسیون کنترل آب توازن و رسوبات کشتی و کنوانسیون کنترل سیستم‌های مضر ضد خزه ملحق شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۹۰۵
نقش سازمان بنادر در حفاظت از محیط زیست دریاها
به گزارش خبرنگار مانا، مدیر کل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی کشوردر کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس وظایف بین المللی موظف به اجرای سه تکلیف اصلی شامل ایمنی دریایی ، امنیت دریا و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتی‌ها و سکوها است.
علیرضا خجسته با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ایران به بیش از ۳۳ کنوانسیون بین المللی ملحق شده است، گفت: مهمترین این کنوانسیون‌ها، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از کشتی‌ها، کنوانسیون مارپل ، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی نفتی ، کنوانسیون بین‌المللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی است.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ایجاد صندوق بین‌المللی جبران خسارت آلودگی نفتی ، کنوانسیون کنترل آب توازن و رسوبات کشتی و کنوانسیون کنترل سیستم‌های مضر ضد خزه ملحق شده است.
خجسته با تاکید بر اینکه در حال حاضر قوانین و مقررات ملی و بین المللی در زمینه حفظ محیط زیست دریایی داریم، گفت: نتیجه این مقررات برخورداری از کشتیرانی ایمن و دریایی پاک است.
وی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر ودریانوردی در زمینه حفظ محیط زیست دریایی اظهارکرد: ایجاد مراکز مقابله با آلودگی دریا در شمال و جنوب کشور، تجهیز بنادر به انواع تجهیزات مقابله با آلودگی دریایی ، اجرای عملیات پاکسازی و مقابله با آلودگی، برگزاری مانورهای ملی منطقه‌ای و استانی برای مقابله با آلودگی نفتی و ایجاد مراکز پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا در بنادر متعدد کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قانون ملی حفاظت ازدریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی در سال ۸۹ تصویب شده است که بر اساس آن آلوده‌کنندگان موظف به پرداخت هزینه‌های عملیات پاکسازی و هزینه‌های شیلاتی هستند همچنین طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در رودخانه‌های قابل کشتیرانی در سال ۹۱ به تصویب رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار