۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

بازدید زیست محیطی از سکوی نفتی امیرکبیر در خزر

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از انجام برنامه ریزی هایی برای بازدید از سکوی نفتی امیرکبیر در دریای خزر طی سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۷۹۸
بازدید زیست محیطی از سکوی نفتی امیرکبیر در خزر
ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به انجام برنامه ریزی هایی برای بازدید از سکوی نفتی امیرکبیر در دریایی خزر طی سال جاری اظهار داشت: براساس تدوین نظام ممیزی سکوهای نفتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، بازدید سکوهای نفتی توسط کارشناسان محیط زیست به طور سالانه انجام خواهد شد.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: نظام ممیزی سکوهای نفتی مبنی بر مقابله با منابع آلاینده دریایی تهیه شده است.
وی با اشاره به اینکه این نظام ممیزی می تواند نقش موثری در جلوگیری از ورود آلودگی های نفتی به آبهای کشور داشته باشد، اظهار داشت: سال گذشته تعدادی از سکوهای نفتی خلیج فارس از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی مورد بازدید قرار گرفت.
الماسی خاطرنشان ساخت: این بازدید با همکاری وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت که این از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای اخیر محسوب می شود.
این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: بازدید از سکوهای نفتی از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی، امسال نیز انجام خواهد شد.
وی اعلام کرد: علاوه بر بازدید از سکوهای نفتی مستقر در آبهای خلیج فارس در نظر داریم سکوی نفتی امیرکبیر واقع در دریای خزر را نیز بر اساس نظام ممیزی سکوهای نفتی مورد بازدید قرار دهیم.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با همکاری وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی، بازدید محیط زیست از سکوی نفتی امیرکبیر امسال انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود با بیان اینکه اغلب سالها نشت نفتی در آبهای دریای خزر گزارش می شود، گفت: ازابتدای سال تا کنون، یک مورد نشت نفتی در آبهای دریای خزر گزارش شده است. 
به گفته الماسی، بازدید کارشناسان محیط زیست از سکوی نفتی امیرکبیر می تواند به از نشت نفتی از این سکو جلوگیری کند.
وی تاکید کرد: پس از انجام بازرسی های از سکوی نفتی امیرکبیر، نواقص زیست محیطی که در این سکو وجود داشته به وزارت نفت اعلام شد تا نسبت به رفع آنها و جبران نواقص زیست محیطی سکوی امیرکبیر اقدامات پیگیرانه از سوی این وزارتخانه صورت گیرد.
وی درباره همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی برای بازرسی زیست محیطی از سکوهای نفتی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی براساس قوانین بین المللی موظف به بازدید زیست محیطی از سکوهای نفتی است به همین دلیل محیط زیست برای جلوگیری از موازی کاری، خواستار بازدید مشترک کارشناسان محیط زیست با این سازمان شده است. 
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: به این ترتیب تمام مسائل و مشکلات زیست محیطی سکو های  نفتی بررسی و به صورت مشترک بهبودهای لازم صورت خواهد گرفت.
وی یادآور شد: کارشناسان محیط زیستی که برای بازرسی به سکوهای نفتی خلیج فارس فرستاده می شوند، دوره های لازم درباره آلودگی های نفتی و نیز نظام ممیزی سکوهای نفتی را گذرانده اند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور بازدید از سکوهای نفتی تاکنون شش دوره آموزشی ویژه کارشناسان محیط زیست در استان های ساحلی کشور برگزار شده است. 
وی خاطرنشان ساخت: این کلاس ها با محوریت آشنایی با فرایند سکوها، استانداردسازی ممیزی و دوره ایمنی چهارگانه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده است. 
الماسی تاکید کرد: در مجموع 18 نفر از کارشناسان هفت استان ساحلی و پنج نفر از کارشناسان ستادی در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش های لازم را در این زمینه جهت آماده سازی برای بازدید از سکوهای نفتی کسب کرده اند و امکان استفاده و بهره گیری استانها از ظرفیت های یکدیگر وجود دارد. 
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع آلاینده دریا به دو دسته منشا سرزمینی مانند شهرها، صنایع و منشا دریایی تقسیم می شوند تاکید کرد: بازدید از سکوهای نفتی در بر اساس نظام ممیزی تدوین شده در راستای مدیریت آلودگی دریاهای کشور صورت می گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار