۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

آخرین نگاه به بازار کشتیرانی جهان در روزهای پایانی 2017

"Banchero Costa "شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا، فعال در حوزه دریایی در آخرین تحلیل هفتگی خود در سال 2017، زوایای مختلف بازار کشتیرانی را به زیر ذره بین برد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۷۷۲
آخرین نگاه به بازار کشتیرانی جهان در روزهای پایانی 2017
به گزارش گروه بین المل مانا"Banchero Costa" شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا فعال در حوزه دریایی در آخرین تحلیل هفتگی خود در سال 2017، با رصد دقیق بازار فله برها، تانکرها و ساخت شناور گریزی نیز به تجارت کانه نیکل زد و نوشت: در ده ماه نخست سال جاری میلادی، چین شاهد واردات 29 میلیون و 400 هزار تن سنگ نیکل بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 7.6 درصد را به نمایش می گذارد، اما با این وجود، نسبت به 57 میلیون تن در ده ماه نخست سال 2013، کاهش پنجاه درصدی را به همراه داشته است.
 
بازار کیب سایز 
پس از اینکه بازار کیپ سایز چند هفته بسیار شلوغ و پررونقی را پشت سر گذاشت، اما طی هفته گذشته بازار شیب تند نزولی به خود گرفت و نرخ کرایه حمل در اقیانوس آتلانتیک و برزیل افت را تجربه کرد، از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در منطقه پاسیفیک پایدار باقی ماند.
نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در مسیر استاندارد ازاسترالیای غربی به Qingdao چین بین نه هزار و 800 دلار تا نه هزار و 900 دلار برای هر متر تن در پایان ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه متغیر بود.
به دلیل عدم کارگوهای تازه در نیمه نخست ماه ژانویه سال آینده، نرخ کرایه حمل در مسیر اصلی از Tubarao برزیل به Qingdao چین در حدود 15 هزار و 500 دلار در بازه زمانی مذکور فیکس شده است. در نتیجه، نرخ کرایه حمل در مسیر برزیل /قاره انگلستان با افت خیلی شدیدی مواجه شد و برای مسیر روتردام/ Tubarao به کمتر از 11 هزار و 800 دلار در نیمه نخست ماه ژانویه فیکس شد. در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل برای مسیر Bolivar ونزوئلا / روتردام هلند به 13 هزار و 900 دلار برای هر تن رسید.
 
 
پاناماکس
طی هفته گذشته، بازار پاناماکس یکی از بالاترین سطح میانگین درآمد نرخ اجازه زمانی TC را به نمایش گذاشت، اما در حال حاضر بازار شروع به افت کرده و نرخ کرایه حمل روند نزولی به خود گرفته است.
در اقیانوس آتلانتیک، به ویژه برای تجارت ذغال سنگ اروپای شمالی، نرخ کرایه حمل فله برهای کامسارماکس مدرن به بیش از 25 هزار دلار در روز برای سفر رفت و برگشت حوزه بالتیک افزایش یافت، اما ناگهان به دنبال عدم تقاضای جدید، مالکان مجبور به عقب نشینی و پذیرفتن افت نرخ کرایه حمل شدند. نرخ های کرایه حمل آمریکای جنوبی ساحل شرقی به طور کلی در یک سطح هستند، از سوی دیگر، شایعاتی شنیده می شود که نرخ کرایه حمل یک محموله فوری غلات از خلیج آمریکا به چین، 46 هزار دلار در روز تثبیت شده است. 
در اقیانوس پاسیفیک، ترکیب خوبی از هر دو کارگوهای غلات آمریکای شمالی/ کانادا و کارگوهای ذغال سنگ اندونزی/ Aussie تعداد قابل توجهی از فله برهای پاناماکس را در ابتدای هفته به راه انداخت، اما می توان برای پاسیفیک نیز داستان مشابهی حوزه آتلانتیک را روایت کرد، چرا که در منطقه پاسیفیک نیز افزایش تقاضا روند مستمری را تجربه نکرد و در پایان هفته بازار به راکدی گرایید.
 
 
بازارهندی سایز/ سوپراماکس
تمایل پایداری بر بازار هندی سایز و سوپراماکس در منطقه آمریکای جنوبی و آتلانتیک حاکم بود، علاوه بر میزان فعالیت نیز قابل قبول و مثبت ارزیابی شد. در روزهای پایانی سال و با توجه به فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی، همه در تلاش برای رزرو و فیکس کردن بقیه شناورها به سر می برند، از سوی دیگر، انتظار یک کاهش نرخ کرایه حمل در ماه ژانویه نیزاحساس می شود. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا/ شرق دور بدون تغییر باقی مانده است. افزون بر این، نرخ کرایه حمل محموله ذغال کک بر روی هندی سایز در مسیر خلیج آمریکا / ترکیه حدود یک هزار دلار برای هر تن متر بیشتر از نرخ کرایه حمل در هفته گذشته آن به ثبت رسید.
بازار هر دو فله بر هندی سایز و سوپراماکس در اروپا روند مستمر فعالیت را به نمایش گذاشت، نرخ کرایه حمل در این منطقه نیز پایداری بیشتر را نسبت به مناطق دیگر تجربه کرد. فله بر هندی سایز در آبهای اروپای شمالی عمدتا فرتیلایزر و گندم را حمل کرد. گفته می شود، یک هندی سایز با ظرفیت 32 هزار DWT  به مدت پنج روز برای حمل ذغال سنگ در اروپا، 20 هزار دلار در روز فیکس شده است.
افزون بر این، در همین مکان، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس برای سفر به خلیج آمریکا/ساحل شرقی آمریکا، هشت هزار دلار در روز گزارش شده است. در منطقه پاسفیک/شرق دور نیز دنبال نبود تقاضای کافی برای شناورهای آماده به بارگیری، بازار فله بر سوپراماکس روند نزولی را طی کرد.
 
بازار تانکر نفت خام
بازار نفتکش های غول پیکر در منطقه خاورمیانه در نیمه دوم هفته گذشته، روند بهبود را تجربه کرد، به طوری که نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه/شرق دور در سطح 52 الی 56 WS قرار گرفت. درآفریقای غربی، نرخ کرایه حمل به سطح 65 WSرسید، افزون بر این، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر در مسیر خلیج آمریکا/Spore سه میلیون و 900 هزار دلار آمریکا بسته شد.
نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در بازار آفریقای غربی و دریای بالتیک سطوح پایدار را حفظ کرد، به طوری که برای آفریقای غربی/ مدیترانه 90 WS و برای مدیترانه/ دریای بالتیک 92.5 WS فیکس شد. با توجه به اینکه محمولات برای ماه ژانویه رزور شده اند، انتظار میرود شاهد فعالیت بیشتر و بازار پررونق تر خاورمیانه در هفته های پیش رو باشیم.
بازار افراماکس در منطقه مدیترانه شاهد میزان بالای از تقاضای تازه بود که منجر به افزایش نرخ کرایه حمل به 120 WS شد، اما از سوی دیگر، بازار در اروپای شمالی غربی راکد باقی ماند. نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک/ قاره انگلستان در سطح کمتر از 70 WS فیکس شد. 
 
 
 
بازار کشتی کانتینری
جالب توجه است که طی هفته گذشته، به دنبال افت شدید نرخ کرایه حمل در منطقه محدود به اقیانوس آرام، هر دو شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری چین CCFI و نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI به سطح پایینی سقوط کردند. نرخ کرایه حمل از چین به ساحل غربی آمریکا به یک هزار و 78 دلار برای هر TEU کاهش یافت، در حالی که در ماه ژانویه سال جاری میلادی نرخ مذکور دو هزار و 211 دلار برای هر TEU بوده است. افزون براین، نرخ کرایه حمل در ساحل شرقی آمریکا نیز به یک هزار و 804 دلار افت کرد، در حالی که در ماه ژانویه سال جاری میلادی، نرخ مذکور سه هزار و 647 دلار برای هر TEU بوده است.
 
بازار سفارش ساخت شناور 
 
 
 
سال 2017 روند افزایشی قوی و قابل توجهی را در میزان سفارش شناورها نسبت به سال 2016 به نمایش گذاشت. به طوری که تعداد شناورهای سفارش داده شده از 600 فروند در سال گذشته به 800 فروند در سال جاری میلادی افزایش یافت.
در بازار فله خشک، Font Marine- مالک یونانی-سفارش ساخت تعداد هشت فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 65 هزار DWT به همراه چهار فروند انتخابی را به کشتی سازی New Times چین داده است که در سال های 2019 و 2020 تحویل داده خواهد شد.به موجب این سفارش، ناوگان مالک یونانی توسعه خواهد یافت. قیمت هر یک از فله برها 25 میلیون دلار است و در طراحی شناور، نصب موتورهای Tier-3در نظر گرفته شده است. افزون بر این، دو سفارش مهم دیگر در چین انجام شد، یکی مربوط به سفارش ساخت چهار فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT به یارد Chengxi چین از سوی شرکت BoCom FL leasing هموطن است که در سال 2020 تحویل داده خواهد شد. اطلاعاتی در مورد هویت چارتر و قیمت معامله مذکور در دسترس نیست. افزون بر این، شرکت کشتیرانی Fujian Guohang Ocean چین سفارش ساخت سه فروند پست پاناماکس با ظرفیت 86 هزار DWT به قیمت هر یک 30 میلیون دلار را به همراه پنج فروند انتخابی دیگر به یارد مذکور داد که قرار است در اواسط و پایان سال 2019 تحویل داده شوند. در ژاپن نیز شرکت مدیریت کشتی Ugland Marine سفارش ساخت یک فروند آلتراماکس را به کشتی سازی Tsuneishiچین داد که زمان تحویل شناور سال 2019 اعلام شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار