۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

گسترش تجارت خاور دور-‌ اروپا: هر روز بهتر از دیروز

نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۷۳۳
گسترش تجارت خاور دور-‌ اروپا: هر روز بهتر از دیروز
به گزارش گروه بین الملل مانا، توسعه شدید تجارت خاوردور- اروپا، در سال‌های اخیر منجر به افزایش به‌کارگیری کشتی‌های کانتینربر در این مسیر شده و با توجه به اینکه حدود نیمی از سفارشات ساخت کشتی مربوط به کشتی‌های بسیار بزرگ است، پیش‌بینی می‌شود روند افزایش به‌کارگیری ظرفیت در این خط حداقل تا آینده نزدیک ادامه یابد.
 
 
کشتی‌های بزرگ، تجارت بزرگ
در دوره جدید حمل‌ونقل کانتینری، شاهد افزایش چشمگیر و پیوسته سایز ناوگان کانتینری بوده‌ایم. از پایان سال 1997، میانگین ظرفیت کشتی‌های کانتینری در ناوگان جهانی از 1622 TEU به 4653 TEU در اوایل دسامبر 2017 رسید این در حالی است که بزرگترین کشتی کانتینربر سفارش شده برای ساخت دارای ظرفیت 22 هزار TEU است. خط تجاری خاور دور-اروپا یکی از خطوط تجاری اصلی در حمل‌ونقل کانتینری است که در آن بخش اعظم کشتی‌های بزرگتر و جدید به کار گرفته می‌شود. همان‌طور که سایز ناوگان بزرگتر شده، روند به‌کارگیری کشتی‌ها در مسیر تجاری فوق نیز به صورت چشمگیری تغییر کرده است.
 
چرخه‌های تکراری
اگر به اوایل دهه 2000 نگاه شود، دیده می شود که بکارگیری کشتی‌های کانتینری هشت الی 11 هزار و 999 TEU در مسیر تجاری خاور دور به اروپا در اوایل سال 2013 به اوج خود رسید به‌طوری که حدود نیمی از ظرفیت کل ناوگان جهانی در این مسیر بکار گرفته می‌شد! در دسامبر سال 2017، ظرفیت فعال در این مسیر به 11 درصد از کل ناوگان جهانی کاهش یافت. این در حالی است که رشد سریع بکارگیری کشتی‌های سایز 12 الی 14 هزار و 999 TEU در این مسیر از اوایل سال 2011 تا اواسط سال 2014 همچنان در اوج بود و بیش از 50 درصد ظرفیت کل این ناوگان در این خط کانتینری تردد می‌کردند.
از اوایل سال 2017، نسبت ظرفیت فعال در خط تجاری خاور دور-اروپا که  از سوی کشتی‌های 12 تا 14 هزار و 999 TEU پوشش داده می‌شد آغاز به کاهش کرد و در اول دسامبر 2017 به 45 درصد رسید. در حالی‌که نسبت ظرفیتی که در این خط  از سوی کشتی‌های بزرگ نسل جدید با سایز بیش از 15 هزار TEU پوشش می‌یافت به سرعت افزایش یافت و از حدود پنج درصد در ژانویه 2016 به بیش از 40 درصد در اول دسامبر 2017 رسید.
 
پتانسیل بهره‌برداری نشده
در مورد آینده، شک و شبهه وجود دارد که افزایش سایز کشتی‌های فعال در مسیر تجاری خاور دور- اروپا رخ دهد. با توجه به آنکه 1.4 میلیون TEU از ظرفیت کشتی‌های کانتینربر سفارش شده برای ساخت، مربوط به کشتی‌های با ظرفیت بیش از 15 هزار TEU است، برخی فاکتورها از احتمال بزرگتر شدن  کشتی‌های این خط تجاری خبر می‌دهد. اولاً، حدود 50 فروند کشتی با سایز 8 هزار الی 11 هزار و 999 TEU همچنان در این خط تردد خواهند کرد. دوماً، در مسیر خاور دور-اروپا سرویس‌ها به سوی اروپای شمالی درگیر افزایش سایز بیشتری نسبت به سرویس‌های خاور دور- مدیترانه هستند. در پایان، تعداد محدودی از اپراتورها تعداد انگشت شماری از کشتی‌های سایز بالای 15 هزار TEU را در سرویس‌های مدیترانه به کارگرفته‌اند.
 
ادامه روند افزایشی
بنابراین، جای شک نیست، افزایش سایز چشمگیر کشتی‌ها ویژگی اصلی به‌ کارگیری کشتی‌های کانتینربر در مسیر تجاری خاور دور- اروپا تا این لحظه بوده است. با این وجود، اگرچه پتانسیل به‌کارگیری کشتی‌های سایز بزرگتر وجود دارد اما تنها زمان تعیین می‌کند که چه اتفاقی در آینده این خط مهم کانتینری به وقوع خواهد پیوست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار