روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

فوران قیمت در بازار حمل کننده های غول پیکر گاز

نرخ کرایه حمل کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC در ماه جاری روند صعودی قابل توجهی را تجربه کرد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۶۷۴
فوران قیمت در بازار حمل کننده های غول پیکر گاز
به گزارش گروه بین الملل مانا در حالی که آربیتاژ ضعیف سایه تاریکی بر چشم انداز بازار می اندازد، اما به دنبال تقاضای قوی برای کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC از سوی هند و تاخیر شناورهای مذکور در خلیج آمریکا، نرخ کرایه VLGC در ماه جاری سیر صعودی را به نمایش گذاشت.
این گزارش ادامه داد: شاخص مبادلات بالتیک گاز مایع نفتی LPG که نرخ کرایه حمل VLGC را در مسیر خاورمیانه - ژاپن ارزیابی می کند، با رسیدن به 32 هزار و 140 دلار برای هر تن در روز دوشنبه هفته جاری، بالاترین سطح را در طی هفت ماه گذشته به نمایش گذاشت. در پایان ماه نوامبر رقم مذکور 28 هزار و 820 دلار گزارش شده بود. ناگفته نماند نرخ کرایه حمل این شناور در مقایسه با 18 هزار و 860 دلار در هشتم ماه آگوست سال جاری میلادی، جهشی دوباره ای را تجربه کرد.
 پیش بینی می شود، به دنبال فعالیت چارترینگ بالا در خاورمیانه و مباحث ترافیکی در خلیج آمریکا، بازار کشتی های غول پیکر گاز شاهد رشد بیش از ده درصد در ماه جاری باشد.
شرکت کارگزاری Fearnley نروژ در این باره گفت: افزایش تقاضای چارتر از سوی شرکت های هندی برای ماه دسامبر و کوتاه شدن صف کشتی های غول پیکر حمل گاز در خاورمیانه شعله های افزایش نرخ کرایه را روشن کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: موسسه تحقیقی Drewry در جدیدترین تحلیل خود هشدار داد، به دنبال رشد نرخ چارتر، شاهد ورود برخی از شناورهای بیکار به مدار فعالیت خواهیم بود، بر اساس داده های منتشر شده، در حال حاضر ناوگان 46 شناور بیکار را در اختیار دارد، برخی از آنها متعلق به بخش ساحلی تر کوچک هستند. پنج فروند کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC نیز در وضعیت بیکار قرار دارند، بازار در بخش شناورهای بزرگ با معضل ظرفیت مازاد دست و پنجه نرم می کند.
Drewry در ادامه گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به دنبال ظرفیت بالای ناوگان، نرخ چارتر ممکن است مجددا شیب نزولی را تجربه کند.
از بعد تقاضا، می توان مدعی بود، قیمت های پایین گاز طبیعی در میان انقلاب شیل در بازار نفت و گاز، موجی از نگرانی ها را به وجود آورده است.
این گزارش در پایان نوشت: صادرات LPG آمریکا برای هفته ای که به هشتم ماه دسامبر ختم شد، در حدود 800 هزار بشکه در روز بود، در این میان پروپان نیز سهم 700 هزار بشکه در روز را به خود اختصاص داد.
برچسب ها: VLGC بازار قیمت فوران
ارسال نظرات
آخرین اخبار