۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

رشد چشمگیر صید ماهی سفید در گلستان

تاکنون بیش از 82 هزار و 105 کیلوگرم ماهی استخوانی از آب های استان گلستان صید شده که نشان از رشد 27 درصدی دارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۶۰۴
رشد چشمگیر صید ماهی سفید در گلستان
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی در آب های استان که از 21 مهر ماه آغاز شده، تا کنون نسبت به زمان مشابه سال قبل 27 درصد رشد داشته است.                                                                     
سید جواد قدس علوی خاطرنشان ساخت: در این مدت انواع گونه های ماهیان استخوانی شامل سفید، کپور، کفال، کلمه و سایر ماهیان از آبهای استان صید شده است.
وی افزود: تاکنون 82 هزار و 105 کیلوگرم ماهی از آب های استان صید شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 64 هزار و 785 کیلوگرم بوده و نشان از رشد 27 درصدی صید دارد.                                                                                    
وی با بیان اینکه از بین این گونه ها، بالاترین درصد رشد به ماهی سفید اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: در بین گونه های نام برده، ماهی سفید با میزان هشت هزار و 987 کیلوگرم از رشد 204 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است.                                                       
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان بیان داشت: افزایش چشمگیر درصید ماهی سفید حاکی از افزایش ذخایر ماهی سفید در خلیج گرگان است.
به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، در فصل صید امسال هزار و 420 نفر صیاد در قالب 21 تعاونی پره به صید ماهیان استخوانی از آبهای دریای خزر اشتغال دارند.
قدس علوی تصریح کرد: سال گذشته 742 تن انواع ماهیان استخوانی شامل 333 تن ماهی سفید، 348 تن کفال، 16 تن کپور، 18 تن کلمه، 25 تن شگ ماهی و دو تن سایر ماهیان از سوی صیادان پره از آبهای ساحلی استان گلستان صید شد.              
وی یادآور شد: فصل صید ماهیان استخوانی استان گلستان از21 مهر ماه سال جاری با فعالیت صیادان در سطح استان آغاز شده و تا 15 فروردین سال 1397 ادامه خواهد داشت.
مدیر کل شیلات استان گلستان از فعالیت مستمر نیروهای یگان حفاظت شیلات گلستان در فصل صید ماهیان استخوانی خبر داد و گفت: نیروهای گروه ویژه این یگان برای مقابله با صیادان غیرمجاز و حفاظت از دام های خاویاری اقدام می کنند.
وی عنوان کرد: همچنین پاکسازی و جمع آوری دام های غیر مجاز و نیز قایق های غیر مجاز از دیگر اقداماتی است که از سوی یگان حفاظت شیلات استان صورت می گیرد.
قدس علوی در ادامه گفته های خود به توسعه آبزی پروری در گلستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران در سطح خاورمیانه رتبه دوم و در آسیای میانه رتبه نخست تولید آبزیان را دارد.
وی با اشاره به ظرفیت ماهیان خاویاری در استان گلستان، یادآور شد: باید با استفاده از پتانسیل وام های کم بهره و همکاری بنیاد مستضعفان شرایط تولید و تکثیر ماهیان خاویاری را ارتقا داد.
این مقام مسئول در استان گلستان، نقش مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر در توسعه تولیدات ماهیان خاویاری و قزل آلا را بسیار با اهمیت عنوان کرد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان به طرح پرورش ماهی در قفس و پن به عنوان یکی دیگر از طرح های اقتصاد مقاومتی استان اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این طرح در قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تصویب و به استان های ساحلی ابلاغ شده است.
وی گفت: در افق 1404 برنامه ریزی تولید هشت هزار تن ماهی در قفس و پن برای استان صورت گرفته است که با میزان تولید، سه هزار و 800 مورد اشتغال زایی نیز صورت خواهد گرفت.
مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به شرایط مناسب استان برای استقرار پن و قفس در سواحل دریای خزر اظهار کرد: با توجه به کم عمق بودن پهنه دریا در استان گلستان، شرایط مساعدی برای استقرار پن در استان موجود است که امید است بتوان از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار