بهروز آقایی درگفتگو با خبرنگار مانا در چابهار اظهار داشت: رتیه اول ترانزیت، ترانشیپ، بانکرینگ و کشتی های ورودی ولاینر در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را بنادر جبل علی، خورفکان وفجیره در امارات متحده عربی دارند و این درحالی است که این بنادر از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی قابل مقایسه با بندر چابهار نیستند.
وی افزود: تمام فرصت هایی که هم اکنون دراختیار این بنادر قرارگرفته در نتیجه فرصتسوزیهای گذشته چابهار وتعلل در اجرای پروژههای زیرساختی است.
به گفته مدیرکل بنادر ودریانوری سیستان وبلوچستان اگر به دنبال اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی که اصل آن مبتنی بر اقتصاد دریامحور است، هستیم راهی جز توسعه بندر چابهار و افزایش سهم تجارت دریایی از راه این بندر نداریم.
آقایی چابهار را بندری بدون محدودیت وسوپاپ اطمینان دیگر بنادر کشور خواند و گفت: تنها با توسعه بندر چابهار و زیرساختهای پسکرانهای آن چهره کم بهرهمندی از استان سیستان وبلوچستان زدوده میشود.
وی با اشاره به واردات 46 میلیون تن کالای اساسی به کشور در دوسال گذشته تصریح کرد: سهم بندر چابهار از این میزان واردات تنها 18هزارتن بوده است که با توجه به ترکیب جمعیتی استان های همجوار و نزدیک به بندر چابهار خواستار اختصاص 20درصد از سهم واردات کالای اساسی به چابهار هستیم واین درحالی است که به ازای هر 100هزار تن کالای اساسی پنج میلیارد تومان گردش مالی در استان محروم سیستان وبلوچستان ایجاد میشود.
مدیرکل بنادر ودریانودی سیستان وبلوچستان با اشاره به طرح توسعه بندرشهید بهشتی گفت: افق چابهار تبدیل شدن به یک مگابندر تمام مکانیزه کانتینری است که برهمین مبنا طرح توسعه بندر شهید بهشی در قالب پنج فاز اجرا میشود.
وی بابیان اینکه فاز اول بندر شهید بهشتی با پنج پست اسکله کانتینری وکالای عمومی آماده بهرهبرداری است افزود: به تفکیک در فاز دوم 900 متر اسکله کانتینری در فاز سوم 1200متر ترمینال کانتینری در فاز چهارم 700متر اسکله کانتینری وچند منظوره و درآخر در فاز نهایی 1600متر اسکله چند منظوره ایجاد خواهدشد.