۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

حال میانکاله خوب نیست

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از تداوم تلاش ها برای حفاظت از پناهگاه حیات وحش شبه جزیره میانکاله خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۳۹۹
حال میانکاله خوب نیست داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا بیان داشت: پناهگاه حیات وحش میانکاله در 12 کیلومتری شمال شهرستان بهشهر با وسعت بیش از 63 هزار و 317 پایین‌تر از در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است.                                   
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پناهگاه حیات وحش میانکاله از دو اکوسیستم بازر و منحصر به فردشامل شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان تشکیل شده است که یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان آبزی و خشک زی محسوب می شود.
وی از تداوم تلاش ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و نیز سمن های محیط زیتی برای حفاظت از پناهگاه حیات وحش شبه جزیره میانکاله خبر داد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به دلیل پسروی آب دریای خزر هم اکنون حال این منطقه زیست محیطی مناسب نیست، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با کنترل مواردی نسبت به احیای این پناهگاه حیات وحش ساحلی دریایی اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: از ویژگی‌های این پناهگاه، مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی اراضی، باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌ای گز، تپه‌های شنی، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و سازیل، است.                                                          
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین در پناهگاه حیات وحش ساحلی و دریایی، زمین‌های پست و گود افتاده ای وجود دارد که انواع گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود را در نقاط مختلف زیستگاه با شرایط زیست بومی مشابه جای داده است.                        
وی با اشاره به اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله از جمله تنها بازمانده تیپ مشجر ساحلی و تالابی سواحل دریای مازندران به شمار می‌آید، اذعان داشت: این پناهگاه حیات‌وحش به علت دارا بودن شرایط ویژه منحصر به فرد اکولوژیکی و وجود تالاب میانکاله و خلیج‌گرگان، مامن بسیار مناسب و مطمئنی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.
میرشکار عنوان کرد: گیاهان خلیج‌گرگان و شبه جزیره میانکاله را می‌توان به سه گروه شامل گیاهان حاشیه‌ای شامل گیاهانی که ریشه در داخل آب دارند،گیاهان آبزی درون تالاب و گیاهانی که که درون و حاشیه تالاب میانکاله و خلیج گرگان می‌رویند.                                                  
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: بررسی‌های لیمنولوژیک در تالاب میانکاله و خلیج گرگان موید این مطلب است که در این منطقه ماهیان قابل ملاحظه‌ای از جمله کپور دریایی، کُلمه، سفید، کفال، سوف، گاوماهی، ماش‌ماهی، مارماهی، سیاه کولی و ماهی کاراس زندگی می کنند.
وی تاکید کرد: شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان با آرامش و سکون و طبیعت دست نخورده خود و دور بودن از تعدیها و آزارها و صدمات انسانی، موجب جلب تعداد زیادی پرنده شده است.                                                                                
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا کنون 17 خانواده و 155 گونه پرنده مهاجر و بومی در این ناحیه شناسایی شده است که از مهمترین پرندگان آبزی و کنار آبزی می‌توان از پلیکان پا خاکستری، گیلانشاه خالدار، اردک سرسفید، فلامینگو و انواع مرغابی‌ها نام برد.
میرشکار اظهار داشت: طبق بند (ب) ماده 3 قانون شکار و صید مصوب خرداد ماه 1346 شمسی شبه جزیره میانکاله از مرتع قلعه پلنگان تا آشوراده به منطقه حفاظت شده اعلام و طبق مصوبه شماره 78 مورخ 21/5/54 شورای عالی حفاظت محیط زیست، به دلیل وجود پرندگان بومی چون قرقاول خزری و دراج و زنگوله بال و ... از حالت حفاظت شده به پناهگاه حیات وحش میانکاله تبدیل شد.                                
به گفته وی، خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله جز یکی از 18 تالاب بین‌المللی ایران در لیست 350 تالاب جهان در سازمان یونسکو به ثبت رسیده و در تحت مدیریت کنوانسیون رامسر قرار دارد.      
ارسال نظرات
آخرین اخبار