۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

رتبه ایران در بخش لجستیک 16 پله ارتقاء یافت

ایران با موفقیت استثنایی در منطقه و جهان یک کشور تجاری لجستیکی محسوب می‌شود که در حال حاضر جایگاه جهانی آن 16 پله ارتقاء یافته است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۱۴۲
رتبه ایران در بخش لجستیک 16 پله ارتقاء یافتبه گزارش خبرنگار مانا مسعود پل مه رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران در همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران با تشریح موقعیت ویژه ایران در لجستیک جهانی  گفت: اهمیت لجستیک از آنجا نشأت می‌گیرد که علاوه بر تأمین نیازهای در زنجیره تأمین داخلی کشور، نقش اساسی در برقراری جریان‌های تجارت بین‌المللی کشورها خواهد داشت.
وی افزود: طبق برآوردهای مستند، 90 درصد زمان گردش کالا در فرآیندهای لجستیکی طی می‌شود. این چرخه نشانگر نقش بسیار مهم لجستیک در مبادله کالا و بخصوص رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازارهای جهانی است. خدمات لجستیکی حاصل از مدیریت هوشمند و رقابت‌پذیر زمانی حائز اهمیت است که کارآمدی خود را در امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه‌ای، دسترسی به تمامی فرآیندهای ارزش‌افزوده، کمترین میزان تأخیر، کاهش هزینه و حداقل‌ترین میزان آسیب‌دیدگی را فراهم کند.
پل مه اظهار داشت: ترانزیت تنها یکی از مهمترین مصادیق وابسته به پارامترهای پیش ‌گفته می‌باشد ناگفته پیداست جایگاه جغرافیای سیاسی ایران در تحقق و تداوم ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همجوار و وابسته چگونه خواهد بود و چه منافع پویا و کارآمدی از لحاظ درآمدزایی، اشتغالزایی و چه از لحاظ ایجاد وابستگی و روابط مستحکم اقتصادی و نیز سیاسی با دیگر کشورها به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر لجستیک خود می‌تواند به عنوان یک صنعت مستقل اشتغالزا و درآمدزا مطرح باشد. چنین صنعتی علاوه بر تأمین نیاز بنگاه‌های داخلی قادر به ارائه خدمات زنجیره‌ای برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تجاری در سطح منطقه و جهان خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به رتبه 96 ایران در تجارت لجستیکی یادآور شد: این جایگاه به لحاظ عملکرد لجستیکی با آنچه مناسب و ایدئال جمهوری اسلامی ایران است، فاصله زیادی دارد.
وی در پایان ایجاد انواع هاب‌های لجستیکی نظیر بنادر خشک و مراکز لجستیکی، با هدف ایجاد یکپارچگی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، ارائه خدمات ارزش‌افزوده در قاعده مونتاژ سبک، ارائه خدمات لجستیکی تخصصی و یکپارچه، ایجاد شرکت‌های خدمات لجستیکی، توجه ویژه به حمل‌ونقل کانتینری بر پایه خدمات مشتق از بارنامه سراسری، حمل‌ونقل چندوجهی، به کارگیری سیستم‌های ردیابی و رهگیری کالا و تبادل خودکار اطلاعات کالا در شبکه لجستیکی را برای رشد و توسعه لجستیک در ایران الزامی دانست.
شایان ذکر است این همایش با حضور وزیر و معاونین راه و شهرسازی، رئیس انجمن لجستیک اروپا، دست‌اندرکاران و فعالان حوزه لجستیک ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.
برچسب ها: لجستیک
ارسال نظرات
آخرین اخبار