۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

صید غیرمجاز، چالش اصلی صید و صیادی در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان صیدغیرمجاز را چالش اصلی صید و صیادی در شمال غرب خلیج فارس عنوان کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۷۰۳۳
صید غیرمجاز، چالش اصلی صید و صیادی در خوزستان
دکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: صیدغیرمجازبه دلایل مختلف از جمله بیکاری و فقدان فرصت های شغلی مناسب در مناطق ساحلی خوزستان، هر روز در حال گسترش است.
وی گفت: تاکنون برخورد با صیادان غیرمجاز در مناطق ساحلی نتیجه بخش نبوده و همه روزه تعداد زیادی از صیادان غیرمجاز تقاضای صدور پروانه صید را از شیلات خوزستان می کنند.
مدیرکل شیلات خوزستان افزود: صدور پروانه صید در حوزه اختیارات سازمان شیلات ایران است و در این خصوص اداره کل شیلات هیچ مسئولیتی ندارد.
به گفته وی برخی صیادان غیرمجازدربنادر صیادی خوزستان، بارها با تجمع های صنفی خواستار صدور پروانه صید شده بودند.
خون میرزایی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 37هزار صیاد دارای پروانه در بنادر صیادی خوزستان فعال هستند، افزود: هنوز از تعداد صیادان غیرمجاز آماردقیقی در دست نیست.
وی با بیان اینکه فعالیت صیادان غیرمجاز در سواحل خوزستان و صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس همواره مورد اعتراض صیادان مجاز بوده است، افزود: حمایت از صیادان مجاز دارای پروانه صید ایجاب می کند با فعالیت صیادان غیرمجاز متوقف و یا حداقل محدود شود.
وی روند رو به کاهش میزان صید در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس را زنگ خطری برای حیات آبزیان آبهای منطقه توصیف کرد و افزود: همه ساله میزان صید پنج تا هفت درصد کاهش می یابد.
دکترخون میرزایی سنگینی ناوگان صید و صیادی را یکی از عوامل فشار بیش از حد به منابع و ذخایر آبزیان بیان کرد و افزود: اجرای طرح "دریا بس" برای حفاظت و صیانت از ذخایر آبزیان آبهای شمال غرب خلیج فارس ضروری است.
وی اجرای پرورش ماهی در قفس و توسعه طرح های آبزی پروری را از دیگر راههای کاهش فشار بر منابع آبزیان دریایی عنوان کرد و افزود: کمبود اعتبار و عدم رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی از دلایل موفق نبودن طرح های آبزی پروری در سواحل خوزستان است.
مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه یکی از معضلات و چالش های صید و صیادی را فعالیت صیادان عراقی در محدوده آبهای سرزمینی ایران در شمال غرب خلیج فارس افزود: متاسفانه صیادان عراقی عموما در فصل ممنوعیت صید و تخم ریزی آبزیان اقدام به صید و صیادی می کنند که تداوم این وضعیت در درازمدت سبب نابودی ذخایر آبزیان خواهد شد.
استان خوزستان 8 بندر صیادی فعال دارد و سالانه حدود 43هزار تن ماهی و میگو در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید می شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار