۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

گوران، موزه طبیعی دریانوردی در جزیره قشم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، روستای ساحلی گوران را موزه طبیعی دریانوردی جزیره قشم نام گذاری کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۹۳۱
گوران، موزه طبیعی دریانوردی در جزیره قشممحمد امین جعفری حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین جاذبه های توریسم دریایی جزیره قشم موزه طبیعی دریانوردی و لنج سازی واقع در روستای ساحلی گوران است.                                                                               
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، خاطرنشان ساخت: روستای گوران به عنوان بندر تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان شناخته شده است.        
وی اذعان داشت: اهالی و ساکنان بندرلنگه، کنگ و اهالی روستاهای همجوار در دوره‌های گذشته برای لنگر انداختن سه ماهه لنج‌های بادبانی خود از اسکله و بندر روستای گوران استفاده می‌کردند.                           
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به توسعه توریسم روستای گوران با محوریت دریانوردی یادآور شد: گردشگران با ورود به این روستای ساحلی خود را در فضایی خواهند دید که می توانند از نزدیک با ساخت لنج و قایق در کارگاه های ساحلی آشنا شوند.
وی افزود: ورود به روستای گوران در واقع ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس محسوب می شود، چرا که ساخت لنج ها به همان روش قدیمی و سنتی در حال انجام است.
جعفری حسینی در ادامه گفته های خود با اشاره به این که مرغوب ترین لنج های تاریخ خلیج فارس در روستای گوران ساخته شده است، بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از لنج های ساخته شده در این روستا در آبهای خلیج فارس تردد می کنند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم همچنین عنوان کرد: طرح موزه روباز و طبیعی روستای گوران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان منطقه آزاد قشم و موسسه مطالعات بین المللی گروه جایکا تهیه شده است.
وی ادامه داد: گردشگران با ورود به ساحل گوران علاوه بر لنج سازی می توانند سایر امور مرتبط با دریانوردی ازجمله توربافی، ماهیگیری و پخت غذای محلی را نیز تماشا کنند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به برگزاری مراسم ویژه بومیان روستا برای به آب اندازی لنج های ساخته شده به عنوان جاذبه دیگر این روستا در زمینه لنج سازی و دریانوردی اشاره کرد.
وی بیان داشت: به طور مثال تابستان امسال شاهد به آب اندازی یک لنج باری که ساخت آن حدود یک سال و نیم به طول انجامیده بود در روستای گوران بودیم.
جعفری با بیان اینکه در ساخت بدنه این لنج از چوب ساج که گرانترین چوب است استفاده شده است، اظهار داشت: چوب کرت محلی جزیره قشم، کُنار هندی، کاکتوس و توت از چوب هایی است که در اسکلت بندی لنج‌ها استفاده می‌شود.
به گفته وی، این لنج بوم زیباترین و بزرگ‌ترین لنج چوبی است که در روستای گوران قشم ساخته می‌شود و محبوب‌ترین لنج‌ها در میان مردمان خلیج فارس است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه گردشگران زیادی برای تماشای مراسم به آب اندازی این لنج به گوران سفر کرده بودن، گفت: به آب انداختن لنج و کشیدن بادبان لنگر در روستای گوران جزیره قشم با اجرای مراسم سنتی یامال خوانی همراه بود.
وی با اشاره به اینکه روش ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج فارس در یونسکو به عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است، اذعان داشت: شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران نیز با هدف حفظ و احیاء روش‌های لنج سازی و دریانوردی سنتی قشم در این روستا تاسیس شده است.
لازم به ذکر است، روستای گوران قشم با ساخت لنج‌های چوبی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دریایی در ۸۰ کیلومتری غرب جزیره قشم واقع شده است.
برچسب ها: قشم بندر لنج سازی
ارسال نظرات
آخرین اخبار