روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

شناورهای کیپ سایز گوی سبقت را ربودند

بازار فله بر کیپ سایز با عملکرد بهتر از بقیه شناورهای ناوگان فله، روند مستمر افزایش درآمد را تجربه می کند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۸۷۴
شناورهای کیپ سایز گوی سبقت را ربودند
به گزارش گروه بین الملل مانا برخی از تحلیلگران با توجه به استمرار شیب صعودی درآمد فله بر کیپ سایز و عملکرد بهتر این شناور در مقایسه با انواع دیگر شناورها در ناوگان فله خشک، تقاضای قوی سنگ آهن و زغال سنگ از چین را دلیل این رشد ذکر می کنند.
به عبارت دیگر آنها معتقدند، تقاضای قوی برای سنگ آهن و ذغال سنگ از چین، سبب رشد میانگین درآمد کیپ سایز به بیش از 22 هزار دلار در روز شده است.  
این گزارش در ادامه با اشاره به اشتهای قوی چین نسبت به واردات مواد خام، نوشت: واردات این محصول در نه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 817 میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 7.1 درصدی را نشان داد.
Banchero Costa شرکت کارگزار دریایی در گزارش خود نوشت: واردات انواع ذغال سنگ با رسیدن به 205 میلیون و 100 هزار تن در نه ماه نخست سال جاری میلادی، افزایش 13.8 درصدی را به همراه داشت.
افزون بر این در نه ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات سنگ آهن برزیل با رسیدن به 281 میلیون و 400 هزار تن، 1.4 درصد رشد را تجربه کرد، نیمی از این صادرات به چین انجام گرفت. از سوی دیگر، محمولات از استرالیا با رسیدن به 401 میلیون و 300 هزار تن در شش ماه نخست سال جاری میلادی، افرایش 2.9 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.
میانگین نرخ اجاره زمانی بر روی شاخص بالتیک با رسیدن به 22 هزار و 145 دلار در روز جمعه، رشد تقریبا 11 درصدی را نسبت به هفته قبل از آن به همراه داشت. ناگفته نماند، در روز پنج شنبه، نرخ کرایه حمل کیپ سایز 22 هزار و 420 دلار در روز بسته شد که از ماه نوامبر سال 2014 تاکنون بالاترین سطح را به نمایش گذاشت. افزون بر این، شاخص کیپ سایز با رشد 274 واحدی بر سطح سه هزار و 145 واحد ایستاد.
به گفته موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys مستقر در اسلوی نروژ، مسیر تجاری استرالیای غربی به چین به طور ویژه ای شلوغ بود، به گونه ای که نه دلار برای هر تن رسید.
بر طبق کلارکسونز، در آخرین معامله انجام گرفته نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در مسیر تجاری برزیل به چین 18 هزار و 40 دلار برای هر تن فیکس شد که در مقایسه با معاملات هفته های گذشته آن، یک دلار بالاتر بود.
 
بر اساس مبادلات بالتیک، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فله بر کیپ سایز بهتر از بقیه فله برها عمل کرده است، به گونه ای که میانگین نرخ کرایه حمل این شناور 13 هزار و 195 دلار در روز گزارش شده است. هم چنین فله بر پاناماکس میانگین نرخ کرایه حمل نه هزار و 271 دلار در روز، سوپراماکس هشت هزار و 997 دلار و هندی سایز هفت هزارو 233 دلار را به نمایش گذاشتند.
در ادامه این گزارش آمده است: یکی از دلایلی که Geno -شرکت پیشتاز حمل و نقل بین الملی دریایی فله خشک مستقر در آمریکا- تصمیم به بازگشایی یک دفتر در سنگاپور گرفته است را می توان تلاش در تقویت روابط با معدنچی ها در منطقه اقیانوس آرام برای توسعه حضور خود در بازار سنگ آهن و در نتیجه کیپ سایزها دانست، ناگفته نماند این شرکت قصد خروج از بخش پاناماکس را نیز دارد.
افزون بر این، شرکت های معدنی عمده مانند BHP، Rio Tinto و vale گزارشات تولید خود تا پایان ماه سپتامبر را منتشر دادند.
این گزارش در پایان نوشت: در بازار دارایی، شرکت فله خشک Golden Ocean نروژ خبر از خرید دو فروند کیپ سایز به ارزش 86 میلیون دلار داد.
برچسب ها: کیپ سایز درآمد اوج
ارسال نظرات
آخرین اخبار