روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
با تصویب مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی:

مالیات سبز قانونی می شود

سرپرست معاونت امور مجلس دفتر حقوقی و امور مجلس گفت: مالیات سبز در لایحه مالیات بر ارزش افزوده فصل ویژه ای را به خود اختصاص داده است .
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۵۶۴
مالیات سبز قانونی می شود معصومه حسین پور درگفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به روند تصویب مالیات سبز در مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات سبز در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شده است که این لایحه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع داده شده است و درکارگروهی در کمیسیون اصلی به ریاست نماینده تالش محمود شکری در حال بررسی است.
وی افزود: مبحث مالیات سبز در گذشته به نام عوارض آلایندگی و تنها برای واحدهای آلاینده بوده است و در حال حاضر مباحث دیگری نیز موضوع این مالیات قرار گرفته که فصل ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
سرپرست معاونت امور مجلس دفتر حقوقی و امورمجلس با اشاره به تصویب این فصل از لایحه و مالیات بر ارزش افزوده خاطر نشان کرد: از گذشته لایحه مالیات بر ارزش افزوده بوده است و مالیات سبز بعنوان فصلی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شده است که بر اساس آن هر صنعتی آلایندگی ایجاد کند و ضوابط سازمان را رعایت نکند به پرداخت یک درصد از فروش به عنوان عوارض آلایندگی محکوم می شود. در این لایحه آمده است این صنایع با توجه به شدت، نوع و مدت آلایندگی به نیم درصد الی یک و نیم درصد پرداخت مالیات سبز در محل فروش کالای خود محکوم می شود.
حسین پور در این باره ادامه داد: بنابراین علاوه بر اینکه نحوی پرداخت آلایندگی تدقیق شده، نظام عادلانه و منصفانه ای پیش بینی شده است از سوی دیگر عوامل تشویقی دیگری نیز دیده شده است از جمله اینکه هر صنعتی ، آلایندگی خود را برطرف کند از ابتدای دوره مالیاتی مشمول کاهش می شود یا از فهرست پرداخت عوارض آلایندگی (مالیات سبز)حذف می شود اما اگر صنایعی آلایندگی آن افزایش یابد از پایان دوره شامل عوارض آلایندگی می شود
سرپرست معاونت امور مجلس دفتر حقوقی و امورمجلس با اشاره به ابزارهای تشویقی این لایحه تصریح کرد: ابزارهای تشویقی متنوع که بهتر از قبل بتواند عمل کند؛ اعمال می شود از جمله نحو هزینه کرد آن نیز مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین بر اساس این لایحه اگر واحد تولیدی دارای خطوط مجزایی باشد و مشمول مالیات سبز باشد تنها عوارض خطوط آلاینده را محاسبه و وصول می شود .
وی با اشاره به دیگر ابزارهای تشویقی این لایحه یاد آور شد : سرمایه گذاری های که به منظور رفع آلایندگی ها باشد بعنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود، سازمان محیط زیست حداکثر تا یک ماه از تاریخ درخواست واحد آلاینده باید نظر خود را برای تغییر وضعیت آن واحد آلاینده برای درج و خروج آن از فهرست صنایع آلاینده اعلام می کند.همچنین معیارهای را پیش بینی کرده اند که سازمان محیط زیست مهلت زمان رفع آلایندگی را پیش بینی و اعلام کند .
حسین پور با بیان اینکه ابزارهای تنبیه ای نیز در نظر گرفته شده است اظهار داشت : اگر واحدی صنعتی آلایندگی آن به مدت طولانی ادامه داشته باشد میزان جریمه آن درآیین نامه اجرایی افزایش پیدا می کند
سرپرست معاونت امور مجلس دفتر حقوقی و امورمجلس ادامه داد: لایحه مالیات سبز 95.12.23 در هیئت دولت تصویب و از سوی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور وقت تقدیم مجلس شد.
وی با اشاره به تاثیر مالیات سبز در فضای کسب و کار و کاهش آلودگی محیط زیست خاطرنشان کرد: مالیات سبزابزاری بازدارنده برای جلوگیری از آلودگی است و به عنوان منبع درآمد تلقی نمی شود اما منجر به درآمد می شود. بنابراین مودیان مالی بر این موضوع حساسیت خاصی دارند و بدنبال این هستند که مالیات بر ارزش افزوده به چه طریقی تصویب می شود و چگونه با آن مواجه شوند، لایحه مالیات بر ارزش افزوده بحث درآمد کشور به این لایحه وابسته است.
حسین پور با اشاره به اینکه مالیات سبز شامل واحده های تولیدی و صنعتی آلاینده ثابت است، تصریح کرد: برای آلودگی های نفتی که ازسوی کشتی های بوجود می آید از ضوابط دیگری استفاده می شود و اگر یک کشتی سبب آلودگی نفتی در دریا شود طبق قانون مجازات اسلامی و قانون آلوده کردن دریاها مجازات می شود اما از آنجائیکه مالیات سبز برای منابع آلاینده ثابت است شرکتهای اوراق کشتی ها که بعنوان واحد صنعتی ثابت در ساحل هستند باید از قوانین مالیات سبز پیروی کنند. 
سرپرست معاونت امور مجلس دفتر حقوقی و امورمجلس در پایان منابع آلاینده رابه دو دسته منابع ثابت و متحرک تقسیم کرد و افزود: منابع ثابت شامل واحدهای تولیدی، صنعتی ، خدماتی و.... می شود و منابع متحرک به انواع و اقسام وسایل نقلیه موتوری گفته می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار