۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

گریزی به بازار فله خشک در آگوست 2017

شرکت کارگزاری Banchero Costa در گزارش ماهانه خود به بررسی زوایای مختلف بازار فله خشک می پردازد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۳۲۴
گریزی به بازار فله خشک در آگوست 2017
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa مستقر در ایتالیا در گزارش ماهانه خود اطلاعات مربوط به تحویل شناورها، میزان سفارشات، شاخص بالتیک و اوراق سازی در بازار فله خشک را ارائه داد. 
بر اساس این گزارش در سال 2016، تحویل 453 فروند شناور فله خشک با ظرفیت بیش از 20 هزارDWT و در مجموع 46 میلیون و 400 هزار DWT  شامل شش فروند حمل کننده سنگ معدن غول پیکر VLOC( یک میلیون و 700 هزار DWT)، تعداد 96 فله بر کیپ سایز (18 میلیون DWT)، تعداد 14 فروند فله بر پست-پاناماکس ( یک میلیون و 300 هزار DWT)، تعداد 102فروند پاناماکس ( هشت میلیون و 300 هزار DWT)، تعداد 210 فروند سوپراماکس (12 میلیون و 800 هزارDWT) و 115 فروند هندی سایز( چهار میلیون و 200 هزارDWT)  به ثبت رسیده است. با فرض روند نزولی میزان تحویل شناور در سال جاری میلادی، انتظار می رود حدود 41 میلیون DWT ظرفیت شناور تحویل داده شود.
 
 
در ماه آگوست سال جاری میلادی، تحویل 20 فروند شناور با ظرفیت بیش از 20 هزار DWT و در مجموع یک میلیون و 500 هزار DWT به ثبت رسیده است. شناورها شامل سه فروند کیپ سایز(0.6 میلیونDWT)، سه فروند پاناماکس( 0.2 میلیونDWT )، شش فروند سوپراماکس (0.4 میلیونDWT) و هشت فروند هندی سایز (0.3 میلیون DWT) هستند. افزون بر این، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، 365 شناور با ظرفیت کلی 31 میلیون و 500 هزار DWT تحویل شده اند، این در حالی است که تحویل 406 شناور در مجموع با ظرفیت 34 میلیون و سه هزار DWT در مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.
 
همچنین در ماه آگوست سال جاری میلادی، 11 فروند شناور با ظرفیت 0.5 میلیون DWT اوراق شدند. شناورها شامل دو فروند پاناماکس (0.1 میلیون DWT)، شش فروند سوپراماکس (0.3 میلیون DWT) و سه هندی (0.1 میلیون DWT) هستند. افزون بر این، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی 146 فروند با ظرفیت کلی نه میلیون و 900 هزار DWT اوراق شدند، این در حالی است که تعداد 313 فروند شناوربا ظرفیت 24 میلیون و 800 هزارDWT در مدت مشابه سال گذشته به اوراق رفتند.



علاوه بر این در ماه آگوست سال جاری میلادی، 33 فروند شناورجدید شامل 24 فروند پاناماکس ( دو میلیون DWT)، شش سوپراماکس (0.3 میلیون DWT) و سه هندی سایز (0.1 میلیونDWT) سفارش داده شدند. افزون بر این، طی ماه ژانویه الی آگوست 74 فروند با ظرفیت کلی هشت میلیون و 100 هزار DWT سفارش داده شدند، از این تعداد، 26 فروند پاناماکس و 19 فروند کیپ سایز هستند.این در حالی است که سفارش تعداد 33 فروند با ظرفیت هشت میلیون و 40 هزار DWT در مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است، از این تعداد، 29 فروند حمل کننده سنگ معدن غول پیکر VLOC بودند.
 
شاخص بالتیک 
در ماه آگوست سال جاری میلادی، میانگین نرخ کرایه حمل برای فله بر کیپ سایز در حدود 16 هزار دلار در روز گزارش شده که نسبت به ماه گذشته رشد 98 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 168درصد افزایش را به نمایش گذاشت. از آنجایی که چین وضعیت اقتصادی قوی را تجربه می کند و این کشور به افزایش تولید فولاد ادامه می دهد، روند قیمت سنگ آهن نیز رو به افزایش است که فضای بیشتری برای افزایش نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز را ایجاد می کند. تقاضای واردات چین نیز برای زغال سنگ نسبتا قوی باقی مانده است.



در ادامه این گزارش آمده است، در ماه آگوست سال جاری میلادی، میانگین نرخ کرایه حمل پاناماکس به حدود نه هزار و 900 دلار در روز رسید که نسبت به ماه جولای هشت درصد و در مقایسه با ماه آگوست سال گذشته 81 درصد افزایش را نشان می دهد. محمولات غلات از منطقه آتلانتیک و هم چنین افزایش جابجایی کارگوهای زغال سنگ در منطقه اقیانوس آرام از جمله عوامل افزایش نرخ کرایه حمل این نوع فله بر هستند. چین واردات زغال سنگ را برای پاسخگویی به نیاز فصل جاری، تقویت ذخیره ها و جبران تولید پایین نیروگاههای آبی ناشی از بارش کمتر، افزایش داده است.
 در ماه جاری، نرخ کرایه حمل سوپراماکس نیز به حدود نه هزار دلار در روز رسید که نسبت به ماه گذشته سه درصد افزایش و در مقایسه سال به سال، 28 رشد را نشان می دهد. نرخ کرایه حمل هندی سایز با رسیدن به حدود شش هزار و 900 دلار در روز، افت سه درصدی ماه به ماه و از سوی دیگر افزایش 18 درصدی سال را به سال را به نمایش گذاشت.
در ماه آگوست سال جاری میلادی، قیمت سفارشات جدید به طور کلی افزایش کمی را در مقایسه با ماه گذشته تجربه کرد، از سوی دیگر، در مقایسه سال به سال بین چهار الی 12 درصد افزایش را به همراه داشت.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
علاوه بر این، فروش فله بر دست دوم در ماه آگوست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه گذشته افزایش داشت و در مقایسه با ماه آگوست سال گذشته شاهد رشد 25 الی 50 درصدی بود. 37 فروند شناور دست دوم شامل چهار فروند کیپ سایز، یک فروند پست-پاناماکس، 12 پاناماکس، 16 سوپراماکس و چهار هندی سایز در ماه جاری فروخته شدند. در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، 386 شناور فروخته شدند که از این تعداد 127 فروند سوپراماکس، 108 فروند پاناماکس و 80 فروند هندی سایز بودند.
 
برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار