۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

آریا بنادر از بندر چابهار رفت/فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری شد

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار بزرگ‌ترین پروژه اجرایی کشور در چهار سال اخیر بوده است.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۵۹۱۴
آریا بنادر از بندر چابهار رفت/فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری شدبه گزارش خبرنگار مانا بهروز آقایی که در بندر چابهار و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام اینکه فاز مطالعاتی بندر چابهار قبل از سال 86 از سوی هفت مشاور بین‌المللی انجام شده، اظهار داشت: عملیات بندر سازی در این بندر یکی از بزرگترین و مدرن ترین عملیات های مشابه در کشور است.
وی با اشاره به احداث هزار و 650 متر موج‌شکن با هزینه 50 میلیون دلار در فاز اول بندر چابهار، افزود: فاز نخست بندر چابهار از سال ۸۶ آغاز شد و هم اکنون پنج کیلومتر داک گذاری استحصال شده است که در نتیجه آن 203 هکتار اراضی با دریافت مجوزهای زیست‌محیطی و هماهنگی ارگان‌های مربوطه طی عملیات احداث بندر ایجاد شد.
آقایی ادامه داد: در احداث بندر چابهار تلاش شد بهترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه‌ها برای استحصال اراضی در نظر گرفته شود به همین منظور از گل‌ولای لایروبی ساحل آن اراضی استحصال شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان حجم عملیات لایروبی را 15 میلیون مترمکعب اعلام کرد و خاطر نشان کرد: 100 میلیون دلار هزینه این لایروبی بوده که از نظر حجم و زمان بزرگ‌ترین عملیات لایروبی بنادر کشور محسوب می شود.
وی اضافه کرد: ماحصل مجموع این عملیات هزار و 700 متر اسکله ، دو اسکله کانتینری سوپرپست پاناماکس و سه اسکله جنرال است که ظرفیت بندر چابهار را به بیش از هشت میلیون تن می‌رساند. لذا در صورت آماده بودن پسکرانه این ظرفیت تا 15 میلیون تن قابلیت افزایش دارد که این به میزان کل ظرفیت بنادر شمالی کشور است.
به گفته آقایی آبخور بندر چابهار در حال حاضر 16.5 متر در فاز اول است که در فاز دوم به 18 متر ارتقا خواهد یافت.
وی در این باره توضیح داد: این به معنای بزرگ‌ترین و بیشترین آبخور در کل بنادر کشور است که این اجازه را به بندر چابهار می‌دهد پذیرای انواع کشتی‌های کانتینری و جنرال کارگو باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه به برکت نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت‌ها به ویژه دولت یازدهم پروژه بندر چابهار از سال86 تا 92 حدود 30 درصد پیشرفت داشت؛ تصریح کرد: از سال 92 و از زمان تصدی دولت یازدهم تاکنون 65 درصد در احداث بندر چابهار پیشرفت حاصل شده است.
آقایی ادامه داد: در سال 95 که بیشترین پیشرفت اتفاق افتاد، توانستیم 15 درصد نسبت به گذشته در احداث بندر پیش برویم به گونه‌ای که هم‌اکنون فاز یک بندر چابهار قابلیت افتتاح و بهره‌برداری را دارد.
این مدیر بندری در زمینه خرید تجهیزات نیز گفت: سال گذشته با گشایشی که برجام ایجاد کرد، توانستیم در فروردین ماه ال سی لازم را برای خرید تجهیزات باز کنیم که طی آن در بهمن ماه سال 95 اولین تجهیزات وارد بندر شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان این مسئله را بیانگر فروریختن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران به عنوان کشوری که تحریم شده و سازندگان بین‌المللی تجهیزات بندری دانست و خاطر نشان کرد: پیش از این حتی برای خرید کوچک‌ترین قطعات با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما هم‌اکنون به برکت قدرت نظام اسلامی همه این تجهیزات با کیفیت عالی به بنادر کشور وارد می‌شود.
این مقام مسئول افزود: نخستین تجهیزاتی که خریداری شد از شرکت لیبهر آلمان بود که بخش اول آن 20 میلیون دلار ارزش داشت.
آقایی در زمینه خرید تجهیزات جدید نیز خبری داشت و در این باره گفت: 13 دستگاه تجهیزات جدید نیز از جمله چند دستگاه استاکر، صفاف و لیفتراک خریداری شده نیز از مبدأ بارگیری شده‌اند و تا پایان شهریور ماه به بندر چابهار وارد خواهند شد.
وی در زمینه قرارداد با هندی ها اظهار داشت: قرارداد با هند یک قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار است که طی آن شرکت هندی موظف به تجهیز بندر به گنتری کرین و دیگر تجهیزات تخلیه و بارگیری شده است.
آقایی افزود: در این قرارداد سهم طرف ایرانی در مجموع بیش از 50 درصد است، سهم طرف هندی تنها در بخش ترانشیپ بیش از سهم ما است دلیل این امر این است که هندی‌ها در سال تا رقم 16.5 میلیون تن کالا به کشورهای حوزه CIS و روسیه صادر می‌کند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرارداد با طرف هندی را به صورت BOT ذکر کرد و اظهار داشت: سازمان بنادر این اجازه را دارد که پس از اتمام قرارداد به تشخیص خود در تمدید یا ادامه آن اقدام کند.
به گفته آقایی اسناد مناقصه این قرارداد در زمینه خرید گنتری کرین ها به ارزش 29 میلیون دلار با هماهنگی با طرف هندی در یک ماه اخیر بازگشایی شد ه است که طی آن شرکت ZPMC چین برای ساخت تجهیزات عمده برنده اعلام شد که قرار است تا یک سال و نیم آینده آن تجهیزات را به بندر چابهار تحویل بدهد.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به اینکه در مدت احداث بندر چابهار از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده کرده ایم، تصریح کرد: با استفاده این منابع در فاز اول ساخت یک سیلوی 100 هزار تنی آغاز شده است و مطالعات احداث یک نیروگاه 25 مگاواتی برق نیز از همین محل انجام می شود.
وی افزود: از محل منابع صندوق قرار است سه مکنده با توان تخلیه 600 تن بر ساعت با همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی ساخته شود که این تجهیزات نیز تا پایان سال جاری در بندر نصب خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نقبی هم به بحث ترمینال مسافری بندر شهید کلانتری زد و ادامه داد: ترمینال مسافری بندر چابهار یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین ترمینال‌های مسافری منطقه است که ارزش آن هم‌اکنون بیش از 10 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی با تاکید براینکه این ترمینال با هزینه پنج و نیم میلیارد تومان نوسازی و تجهیز شده است، گفت: در آبان ماه سال گذشته در خط چابهار به مسقط 800 مسافر از طریق این خط تردد کرده‌اند.
آقایی خط چابهار- مسقط را از نظر زمان و فرایندهای ترخیص مسافر دارای بالاترین سرعت ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: این مهم با همکاری همه ارگان‌های ذی‌مدخل و در یک کار تیمی محقق شد البته ترمینال مسافری چابهار هم‌اکنون و در فصل توفان مانسون فعالیت نمی‌کند.
وی با اعلام این مطلب که برای دوره جدید فعالیت این ترمینال مسافری مناقصه‌ای را برگزار کرده‌ایم؛ تصریح کرد: در ماه آینده اسناد این مناقصه بازگشایی خواهد شد که امیدوار هستیم پس از آن، این خط مسافری به یک خط پر رونق و با ثبات تبدیل شود.
آقایی در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار نیز گفت: باید اعلام کنم که این بندر به لنگرگاه و توقفگاهی برای بخش خصوصی تبدیل شده است.
وی افزود: هم‌اکنون 40 شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند. به عنوان مثال یک شرکت چینی برای احداث کارخانه تولید اوره سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی در بندر چابهار انجام خواهد داد هم زمان شرکت سوئدی "سوآپه" سرمایه‌گذاری سه میلیارد تومانی را در بخش تصفیه سوخت به انجام می‌رساند‌.
به گفته این مقام مسئول در مجموع میزان سرمایه‌گذاری انجام شده و در حال انجام در بندر چابهار به رقم سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در یک نمونه برای احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی 285 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که ابلاغیه آن در همین هفته اعلام خواهد شد.
آقایی در این زمینه تاکید کرد: در همین جا اعلام می‌کنم بندر چابهار برای هر گونه سرمایه‌گذاری فاقد محدودیت است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش داریم در حوزه بانکرینگ نیز برای خدمات‌رسانی به شناورها خارج از منطقه خلیج‌فارس اقداماتی را صورت دهیم؛ تصریح کرد: واقعیت این است که پیش از این ما فرصت‌های بانکرینگ را در منطقه به رقبایی مانند بندر فجیره واگذار کرده‌ایم به همین دلیل باید هر چه زودتر در منطقه خارج از خلیج‌فارس به دنبال گرفتن سهم مان باشیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اشاره ای نیز به ضعف خطوط مواصلاتی به بندر چابهار داشت و گفت: برای نهایی شدن توان و ظرفیت بندر چابهار نیازمند توسعه خطوط مواصلاتی در پسکرانه هستیم. به همین منظور تاکنون عملیات احداث 600 کیلومتر راه‌آهن انجام شده است که 300 کیلومتر آن در مرحله ریل‌گذاری است.
آقایی موفقیت بندر چابهار را منوط به اقدامی ملی دانست و خاطر نشان ساخت: در همین راستا و در راستای بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار سه موضوع باید در اولویت باشد: نخست اینکه این بندر باید در گردونه رقابت وارد شود به همین منظور تبدیل شدن این بندر به منطقه ویژه اقتصادی ضروری است. دوم انتظار داریم دولت محترم 30 درصد تخفیف سود بازرگانی را برای این بندر اختصاص دهد. سوم انتظار داریم حداقل 20 درصد از تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور به بندر چابهار تخصیص داده شود.
وی در خصوص وضعیت ادامه همکاری با شرکت آریا بنادر ایرانیان به عنوان اپراتور بندر چابهار اظهار داشت: در خصوص شرکت آریا بنادر ایرانیان باید توضیح دهم که پس از صدور بخشنامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌هایی که به زیرمجموعه‌های دولت وابسته هستند قرارداد این شرکت از حالت BOT به BLT تغییر داده شد.
آقایی با اعلام این مطلب که تجهیزاتی که در اختیار شرکت آریا بنادر بود به سازمان بنادر انتقال پیدا کرد، ادامه داد: به همین منظور و تا زمان نهایی شدن قرارداد اپراتور هندی شرکت دریایی و بندری سینا به صورت موقت و به مدت یک سال جایگزین این شرکت می‌شود.
وی در آخر با اعلام این مطلب که قرارداد با هندی‌ها یکی از هوشمندانه‌ترین قراردادهایی است که تاکنون منعقد شده است، تاکید کرد: طی این قرارداد با آینده‌نگری منافع کشور حفظ خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار