روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

تحلیل کلارکسونز از بازار تانکر و فله برها

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در تحلیلی به روند نرخ کرایه حمل و درآمد تانکرهای افراماکس، سوئزماکس و فله برهای کیپ سایز، پاناماکس و هندی سایز در هفته گذشته پرداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۵۷۷۷
تحلیل کلارکسونز از بازار تانکر و فله برها
بخش نخست
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در تحلیلی به روند نرخ کرایه حمل و درآمد تانکرهای افراماکس، سوئزماکس و فله برهای کیپ سایز، پاناماکس و هندی سایز در هفته گذشته پرداخت.
به گزارش گروه بین الملل مانا در هفته گذشته، بازار نفتکش های غول پیکر در منطقه خاورمیانه نسبتا کساد بود. افزون بر این، صف طولانی نفتکش های غول پیکر در این منطقه حکایت از چشم انداز نزولی بازار در آینده نزدیک دارد. به دنبال سقوط درآمد در تعدادی از مسیرهای خلیج به زیر ده هزار دلار در روز، مالکان سرعت کشتی های خالی را به نه الی 11 گره دریایی کاهش دادند ( دلیل این امر استفاده از سوخت کمتراست)، از سوی دیگر، چارترها موفق شدند نرخ کرایه حمل را در مسیرهای خاصی از آفریقای غربی کاهش دهند. 
 
نفتکش های غول پیکر

تانکر سوئزماکس
در هفته گذشته، ریتم بازار تانکرهای سوئزماکس نسبتا یکنواخت بود، به گونه ای که، بازارهای مناطق آفریقای غربی و دریای سیاه/ مدیترانه به طور کلی شاهد توازن بین عرضه و تقاضا بودند. هم اکنون، با ورود شناورهای خالی از سمت شرق صف تانکرهای سوئزماکس در آفریقای غربی طویل تر خواهد شد، در نتیجه می تواند سبب فشار بر روی نرخ کرایه حمل و افت آن شود. در منطقه خاورمیانه علاوه بر فراوانی تعداد تانکرهای سوئزماکس در صف انتظار، رقابت شدیدی برای در اختیار گرفتن کارگوها نیز در بازار حاکم است.
 
افراماکس
علیرغم فعالیت بالاتر از حد میانگین در مدیترانه و دریای سیاه، اما تعداد بسیار زیاد تانکرهای افراماکس در صف انتظار سبب کاهش نرخ کرایه حمل در تعدادی از مسیرها شده است به طوری که در هفته گذشته، نرخ کرایه حمل شناور مذکور در مسیر دریای سیاه- مدیترانه با افت چشم گیر هفته به هفته، از 82.5 WS به 72.5 WS تنزل پیدا کرد.

فله برها 
• کیپ سایز
در ابتدای هفته گذشته، نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در یک روند ثابتی حرکت کرد، اما به دنبال افزایش فعالیت به ویژه در مسیرهای از استرالیای غربی و آفریقای جنوبی، نرخ مذکور در اواسط هفته بهبود یافت. افزایش فعالیت از سمت برزیل نیز نیروی محرک دیگری در رشد نرخ کرایه حمل فله برهای کیپ سایز بود. در مجموع، میانگین درآمد شناورهای کیپ سایز با رسیدن به 20 هزار و 899 دلار در روز، افزایش 20 درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
• پاناماکس
 بازار فله برهای پاناماکس شروع نسبتا آرامی را در هفته گذشته تجربه کرد، اما در بازار احساس مثبتی حاکم بود. از یک سو، افزایش قوی جابه جایی کارگوهای غلات از خلیج آمریکا و از طرف دیگر، ورود محمولات جدید زغال سنگ از استرالیای شرقی، سبب افزایش نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در منطقه اقیانوس آرام شد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر پاناماکس با رسیدن به 11 هزار و 661 دلار در روز، رشد هفت درصدی هفته به هفته را تجربه کرد.
 
هندی سایز
علیرغم اینکه در هفته گذشته، تعداد شناورهای هندی سایز نسبتا ثابت باقی ماند، اما جریان مستمر ورود کارگوهای تازه به اقیانوس آرام، نرخ کرایه حمل شناورهای هندی سایز را افزایش داد، علاوه بر این، به دنبال افزایش فعالیت، نرخ کرایه حمل فله برهای هندی سایز در مسیر اروپا- خلیج آمریکا با رسیدن به 13 هزار دلار در روز افزایش 21 درصدی هفته به هفته را نشان داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار