روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

نگاهی به بازار تانکر در سال جاری میلادی

سایت خبری لویدزلیست در تحلیل بازار تانکر نوشت: پیشی گیری رشد ناوگان تانکرهای حمل نفت خام از میزان تقاضا و افت نرخ کرایه حمل دورنمای خوبی را به تصور نمی کشند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۵۴۶۱
نگاهی به بازار تانکر در سال جاری میلادی
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیل بازار تانکر نوشت: از یک سو شاهد پیشی گیری رشد ناوگان تانکرهای حمل نفت خام از میزان نسبتا کم تقاضا برای نفت خام هستیم، از سوی دیگر نیز رکود سایه خود را بر روی نرخ کرایه حمل تانکرها افکنده است، این چیزی شبیه به یک روند نزولی در چرخه اقتصادی است.
این گزارش ادامه داد: علیرغم اینکه تانکرهای نفت خام سودآورترین نوع کشتی های تجاری طی دو سال بوده اند، اما بازار تانکر حمل نفت خام یک کاهش چشم گیر در میزان درآمدهای حاصله از حمل کالا را در سال جاری میلادی تجربه می کند.
برخی هنوز معتقدند که رکود بازار تانکرهای حمل نفت خام تنها برای چند ربع دیگر از سال به طول خواهد انجامید و به مانند وضعیت سال های 2012-2013 باز نخواهد گشت، زمانی که چندین شرکت غول تانکر مانند Frontline - بزرگترین شرکت کشتیرانی تانکر نفت جهان- مجبور به اجرای طرح باز سالی مالی شدند.
با این وجود، در سال جاری میلادی و تاکنون، درآمدهای روزانه بازار تانکر به طور میانگین بالاتر از هزینه های عملیاتی در تمامی بخش ها بوده اند، و البته فصل اوج زمستان هنوز از راه نرسیده است. با این حال نباید از اصل واقعیت غافل ماند، آنچه مسلم است، ظرفیت مازاد تناژ خیلی بالاست و این معضل در ماههای آینده نیز مرتفع نخواهد شد.
 
 از سوی دیگر، ناوگان تجارت جهانی حمل کننده های نفت خام نیز با سرعت در حال گسترش است، به طوری که تعداد زیادی شناورهای جدید در صف تحویل انتظار می کشند و تقریبا هیچ کشتی در حال اوراق سازی وجود ندارد.
بر اساس برآورد صورت گرفته، در نیمه نخست سال جاری میلادی، 22 فروند نفتکش غول پیکر، 26 فروند تانکر سوئزماکس و 10 فروند تانکر افراماکس وارد عرصه تجارت شده اند. پیش بینی می شود نیمه دوم سال جاری میلادی نیز شاهد رشد مشابه در بخش نفتکش های غول پیکر و تانکرهای افراماکس باشد، اگر چه گسترش ناوگان تانکرهای سوئزماکس با روند کندی همراه خواهد بود.
خوش بین های بازار با نگاهی فراتر از آنچه در سال جاری میلادی در جریان است، بر این باورند، روند تحویل شناورهای جدید در سال 2018 کند خواهد شد. اما از سوی دیگر، بسیاری از مالکان سفارش کشتی های جدید را از سر می گیرند، رخدادی که خود موج دیگری از ورود شناورهای جدید که از سال 2019 به آب انداخته می شوند را به همراه خواهد داشت.
 
 
بر طبق آمار، در فواصل ماه های ژانویه الی ژوئن سال جاری میلادی در مجموع 62 فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شده است که در مقایسه با 35 فروند سفارش داده شده مدت مشابه سال2015 ، رشد چشم گیری را نشان می دهد.
افزون بر این، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، درآمد نفتکش های غول پیکر برای مسیر تجاری آسیا- خاورمیانه بر روی شاخص بالتیک به میانگین 25 هزار و 632 دلار در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44.9 درصد افت را نشان می دهد. در مقایسه، نرخ چارتر اجاره زمانی افراماکس با رسیدن به 10 هزار و 101 دلار و سوئز ماکس با رسیدن به 13 هزار و 436 دلار به ترتیب کاهش 54.9 درصدی و 49.7 درصدی را به نمایش گذاشتند.
در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم کاهش تولید، سازمان کشورهای صارکننده نفت خام اوپک 25 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام را روزانه از ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 110 هزار بشکه در روز را به همراه داشته است.
 
از سوی دیگر، عربستان سعودی به قول خود برای کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت خام درعمل پایبند بود و صادرات را 320 هزار بشکه در روز کاهش داد. اما لیبی 370 هزار بشکه در روز به صادرات خود افزود.
لازم به ذکر است: علیرغم اینکه به دنبال افت تولید، سیاهه ذخیره های نفتی روند نزولی را در پیش گرفته اند، اما گسترش حمل و نقل دریایی نفت، عامل حمایتی در پشت تقاضای برای تانکرها است.
 
 
این گزارش در پایان نوشت: اگرچه چین رکورد آمریکا در واردات نفت را رقم زد، اما برای ماههای باقیمانده به پایان سال جاری میلادی، خطر در بیخ گوش چین احساس می شود. داده های گمرگی نشان می دهد واردات نفت چین هر سال از ماه ژانویه تا ژوئن 13.8 درصد افزایش می یابد، اما ظرفیت بالای از  پالایش قرار است به دلیل تعمیرات به حالت تعلیق در آید که با کاهش بالقوه سهم واردات همراه خواهد بود و در نتیجه سبب افت واردات نفت خام به چین می شود.
برچسب ها: تانکر بازار
ارسال نظرات
آخرین اخبار