روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

قیمت شناورهای جدید کاهش می یابد

قیمت شناورهای دست دوم و کیپ سایزها در چرخۀ قیمت و در سه ماه نخست سال 2018 میلادی کاهش خواهد یافت.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۳۷۳
قیمت شناورهای جدید کاهش می یابدبه گزارش گروه بین الملل مانا، برخی شاخص های بازار اصلی در صنعت کشتی سازی درحالی وضعیت بهتری را نشان می دهند که یاردها سفارش کافی برای ساخت دریافت نکرده و قیمت شناورهای دست دوم و نوساز به بدترین وضعیت ممکن نرسیده است.
بر اساس این گزارش و به نقل از شرکت تحقیقاتی MSI، پس از گذر از یک دهۀ دردناک در صنعت کشتیرانی به موجب موقعیت نامساعد عرضه، امضای قرارداد ساخت شناورها با هدف ایجاد تعادل در ناوگان های کشتیرانی به طور قابل ملاحظه ای افت کرد.
اما برخلاف اخبار مثبت، قیمت های سفارش ساخت در کشتی سازی روبه افول است به گونه ای که بسیاری از یاردها سفارشات کمی دریافت می کنند و حتی خطر تعطیلی یاردهایی با تاسیسات کیفی بالا وجود دارد.
این گزارش ضمن مقایسۀ دفتر سفارت در نیمۀ نخست سال های 2015 و 16 میلادی افزود: سطح سفارش ها در بخش های اصلی در نیمۀ نخست سال 2016 میلادی به طور چشمگیری در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 کاهش یافته است. در همین راستا، مشکلات عدیده ای بر سر راه یاردها جهت ارائۀ توانمندی ها و ورود به بازار رقابت قرار گرفته است که با افزایش تقاضا و درآمد تا پایان دهۀ جاری به طول می انجامد.
تحلیل گر MSI در این باره می گوید: بر اساس میانگین سالانه، پنج درصد از قیمت شناورهای نوساز در سال 2018 میلادی با کاهش همراه خواهد بود. بدیهی است که این کاهش تا حدودی به نوع شناورها و یاردهای سازنده بستگی دارد. افزون بر آن، میزان کلی پیش خرید در سال 2018 میلادی با افت بیشتری همراه خواهد بود چرا که تحویل شناورها از امضای قراردادها پیشی می گیرد بدان معنی که هنوز چرخۀ قیمت ها به بالاترین سطح خود نرسیده است.
این گزارش ادامه داد: بسیاری از کشتی سازی ها متاسفانه در سال 2018 میلادی بیکار خواهند بود. تنها کشوری که به دلیل سابقۀ تاریخی به طور سالم به فعالیت خود ادامه خواهند داد اروپاست که بیشترین سفارش ساخت شناورهای کروز در 12 ماه اخیر را ثبت کرده است.
بنا به این گزارش بازده زمان بندی شده در کرۀ جنوبی در سال 2017 میلادی تقریبا 100 درصد است اما درحالی که تنها شش ماه به سال 2018 میلادی مانده است، یارد کشتی سازی Tier One تنها 50 درصد از ظرفیت خود را به کار خواهد گرفت. بنابراین یاردها تا زمان کاهش قیمت برای جذب مشتری و امضا قرارداد بیکار خواهند ماند.
چین و ژاپن نیز در وضعیتی مشابه به فعالیت خود ادامه می دهند. در همین راستا، صحبت های بسیاری دربارۀ "لیست سفید چین" به گوش می رسد اما با نگاهی به آن درمی یابیم که مدت زمانی طولانی است که هیچ یک سفارشی دریافت نکرده اند.
تحلیلگر MSI در ادامه به قیمت شناورهای دست دوم اشاره کرد و گفت: با نگاهی به قیمت شناورهای دست دوم، چرخۀ واقعی افت قیمت را شاهد هستیم که به بخش های مختلفی که در حال بررسی است، بستگی دارد. اما امید بهبود پایدار در قیمت شناورها در بخش های مختلف و در سال های 2019 و 20 میلادی را نمی توان انتظار داشت.
بر اساس پیش بینی های سه ماه MSI قیمت شناورهای دست دوم، قیمت شناورهای کیپ سایز در چرخۀ قیمت و در سه ماه نخست سال 2018 میلادی کاهش خواهد یافت. افزون بر آن، قیمت تانکرها پس از آن به پایین ترین سطح می رسند. با این حال MSI بر این باور است که سایه بدترین وضعیت چرخه قیمت بیش از بر شناورهای کانتینری افتاده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار