۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

افت دزدی دریایی به پایین ترین سطح طی پنج سال گذشته

دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها به پایین ترین سطح در پنج سال گذشته رسید.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۴۷۶۲
افت دزدی دریایی به پایین ترین سطح طی پنج سال گذشته
به گزارش گروه بین الملل مانا کمیته بین الملل دریایی (IMB) گزارش داد، با آنکه دزدی دریایی و سرقت مسلحانه به پایین ترین سطح در پنج سال گذشته رسیده است اما وقوع حوادث جدی تر در زمینه ربایش شناورها، افت مذکور را زیر سوال می برد.
آخرین گزارشات نشان می دهد، در نیمه نخست سال جاری میلادی، در مجموع 87 حادثه دریایی رخ داده، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 98 مورد به ثبت رسیده است.
در نگاهی مقایسه ای می توان گفت، در نیمه نخست سال 2013، 138 مورد، در نیمه نخست سال 2014، 116 حادثه و در مدت زمان ذکر شده در سال 2015، 134 مورد حادثه دریایی گزارش شده است.
ناگفته نماند، از میان 87 حادثه رخ داده در شش ماه نخست سال جاری میلادی، می توان به ورود دزدان دریایی به 63 شناور، گشودن آتش در 12 شناور، ربایش چهار فروند و تلاش برای حمله به هشت فروند اشاره کرد.
این گزارش ادامه داد: ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون تعداد 63 خدمه به گروگان گرفته شدند، از سوی دیگر، 41 تن ربوده، سه تن زخمی و دو تن دیگر کشته شدند.
علاوه بر این از میان 87 فروند شناور درگیردر حوادث دریایی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 19 فروند تانکر، 18 فروند فله بر، هفت فروند تانکر حمل مواد شیمیایی و 43 فروند انواع دیگر شناورها بوده اند.
یکی از جدی ترین حوادث دریایی گزارش شده در پایان ماه گذشته مربوط به ربایش یک فروند تانکر حمل محمولات کوچک در مسیر سنگاپور به تایلند از سوی هشت دزد دریایی مجهز به سلاح سنگین بود.
"Mukundan" مدیر IMB در این باره گفت: برای متوقف کردن دسته جنایتکاران که حملاتی را علیه تانکرها ترتیب می دهند، PRC IMB از مقامات اندونزیایی و مالزیایی درخواست اقدامات شدید و جدی تر را دارد.
در ادامه این گزارش آمده است، شناورهای تجاری از سوی دزدان دریایی سومالی در منطقه آفریقا، با تهدیدات جدی و خطرناکی روبه رو هستند، ربایش لنج هندی در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی، یکی از پنج مورد حادثه گزارش شده دزدان دریایی سومالی در سه ماه دوم سال جاری میلادی است.
از سوی دیگر، در زمینه آدم ربایی، بیشترین آمار مربوط به دزدان دریایی در نیجریه است، به طوری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 31 خدمه در پنج حادثه ربوده شدند، از این تعداد 14 تن از دو شناور جداگانه در سه ماه دوم سال جاری میلادی به زور برده شدند.
با نگاهی بر ادامه خشونت علیه اعضای خدمه می توان گفت، در نیمی از گزارشات مربوط به گشودن آتش به روی خدمه ها، ردپای دزدان دریایی نیجریه را می توان دنبال کرد.
این گزارش در پایان نوشت: IMB پیشنهاد کمیته گزارش دهی را مطرح کرده است که هدف از این پروژه تشویق تمامی سهام داران به تقسیم گزارش دزدی دریایی و سرقت مسلحانه با IMB ذکر شده است.
برچسب ها: دزدی دریایی افت
ارسال نظرات
آخرین اخبار