۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

موجی از سفارش نفتکش های غول پیکر به کشتی سازی ها

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در حدود 30 فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شده اند، این در حالی است که سفارش تنها 13 فروند از این شناور در کل سال 2016 به ثبت رسیده است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۳۸۴۹
موجی از سفارش نفتکش های غول پیکر به کشتی سازی ها
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست نوشت: از آن جائیکه ضعف اقتصاد جهانی کشتی سازی های جهان را هم درگیر خود کرده و کاهش اجباری قیمت را  نیز بر آنها متحمل کرده است، موجی از سفارشات در کشتی سازی پدیدار شده به طوری که سفارش نفتکش های غول پیکر از 13 فروند در کل سال 2016، به 30 فروند در سه ماه نخست سال جاری میلادی افزایش یافته است و می توان انتظار داشت میزان سفارشات درسال جاری میلادی به بیش از دوبرابر سال جاری رشد داشته باشد.
به گفته گروه تحقیقی کلارکسونز انگلیس، ارزش یک فروند نفتکش جدید 80 میلیون دلار برآورد شده است، در حالی که در ابتدای سال جاری میلادی و در ماه آگوست سال گذشته به ترتیب ارزش ساخت یک فروند نفتکش 82 و 86 میلیون دلار گزارش شده است.
این گزارش ادامه داد: ارزش ساخت تانکرهای جدید به پایین ترین سطح از اواخر سال 2003 الی اوایل سال 2004، رسیده است.
ناگفته نماند، شرکت بین المللی نفتکش Euronav بلژیک نیز نسبت به سطح سفارشات شناورهای جدید ابراز نگرانی کرد.
شرکت واسطه حمل و نقل بین المللی Gibson گفت: مالکان برای سفارش شناورها به قوانین اصلی مانند مدیریت توازن آب بالستیک که از ماه سپتامبر سال جاری میلادی اجرائی خواهد شد و به کارگیری سولفور کمتر از نیم درصد در سوخت های دریایی که از ماه ژانویه سال 2020 عملیاتی خواهد شد، پایبند خواهند بود.
در ادامه این گزارش آمده است: در شرایطی تمایل برای سفارش نفتکش های غول پیکر دیده می شود که بازار نرخ کرایه بی رمق است.
اما در چند روز گذشته، به دلیل مذاکرات انجام گرفته، وضعیت کمی بهبود یافت، به طوری که بر اساس شاخص بورس بالتیک، درآمدهای حمل نفتکش در مسیر خاورمیانه به ژاپن در حدود 27 هزار و 4000 دلار در روز دوشنبه هفته جاری رسید، که نسبت به 25 هزار دلار هفته گذشته، روند صعودی را به نمایش می گذارد.
از سوی دیگر، با توجه به وجود تعداد کافی نفتکش ها در بازار خاورمیانه، انتظار میرود نرخ کرایه حمل و درآمدها، رشد قابل ملاحظه ای را در هفته جاری تجربه نکنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار