روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

بررسی حملات دزدان دریایی در آفریقای غربی

شورای OBP (دزدی دریایی فراسوی اقیانوس ها) در آخرین گزارش خود از افزایش 57 درصدی حملات دزدان به شناورها در آفریقای غربی و در سال 2016 میلادی خبر داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۳۷۳۷
بررسی حملات دزدان دریایی در آفریقای غربی
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از OBP، حملات دزدان دریایی و نیروهای مسلح در آفریقای غربی به شناورها با افزایش 57 درصدی روبه رو شد و از مجموع 54 حمله در سال 2015 میلادی به 95 حمله در سال گذشتۀ میلادی رسید و تعداد دریانوردانِ آسیب دیده از یک هزار و 921 به یک هزار و 225 نفر افزایش داشت.
بر اساس این گزارش، تمامی حملات از سوی دزدان دریایی نیجریه بود و گروگان گیری دریانوردان از شناورهای تجاری برای دریافت خون بها با ثبت 18 حادثه افزایش یافت. در این حوادث تعداد 96 دزد دریایی اسیر گرفته شده بودند که در مقایسه با سال 2015 میلادی با 44 نفر این تعداد دو برابر شده است.
بر همین اساس، شورای OBP گفت: تقریباً دو سوم حوادث ثبت شده و حملات خطرناک در سال 2016 میلادی در نزدیکی منطقۀ اقتصادی ویژه نیجریه (EFZ) و آبهای منطقه ای اتفاق افتاده است. با وجود اینکه آژانس های امنیتی واقع در نیجریه ظرفیت های مقابله با دزدان دریایی را در سال 2016 میلادی ارتقا بخشیدند، هنوز سازمان های مجری قانون با کمبود ایمنی مواجه هستند. 
شورای OBP ادامه داد: نبود چارچوب های قدرتمند قانونی، عدم کارایی سیستم های قضایی و عوامل دیگری که مانع از تعقیب های قانونی می شود، دلیل اصلی سطح پایین امنیت در آبهای نیجریه است. این موارد موید این نکته است که تاکنون تعقیب های قانونیِ موفقی در خصوص دزدی دریایی در آفریقای غربی صورت نپذیرفته است.
هزینۀ اقتصادی که آفریقای جنوبی به دنبال حملات دزدان در سال 2016 میلادی متقبل شد، برابر با 793 میلیون و 700 هزار دلار است که از رقم 719 میلیون و 600 هزار دلار در سال گذشتۀ میلادی پیشی گرفته است.


 
در آسیا نیز بر اساس آمار منتشر شده از سوی OBP دو هزار و 283 دریانورد در سال 2016 میلادی مورد حملات قرار گرفته اند که خوشبختانه در مقایسه با تعداد سه هزار و 674 نفر در سال 2015 کاهش قابل توجهی داشته است. تعداد دریانوردانی که در دریای سلبس و سولو گروگان گرفته شدند به 67 مورد رسید که دو تن از آنها در اسارت جان خود را از دست دادند.
در سال 2016 میلادی تعداد مرگ دریانوردان به موجب حملات دزدان دریایی افزایش یافت و به شش مورد رسید.
در آفریقای شرقی، هزینۀ کلی عملیاتِ مقابله با دزدان دریایی در اقیانوس هند غربی حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شد. افزون بر آن، تعداد دریانوردانی که در معرض حملات دزدان دریایی در آبهای اقیانوس هند غربی قرار گرفتند در سال 2016 میلادی 545 نفر اعلام شد.
در حال حاضر که نیروهای ائتلاف خاتمه یا کاهش اجرای تعهدات خود را اعلام کرده اند، نیروهای مستقل از کشورهای مختلف نظیر چین، هند و ژاپن به تنهایی در عملیات مقابله با دزدان دریایی فعالیت می کنند. به بیانی دیگر، اپراتور شناورها در تلاشی با هدف کاهش هزینه ها، به طور فزاینده ای (با افزایش 70 درصدی در سه ماه پایانی سال 2016 میلادی) به سمت تیم های خصوصی امنیتی متشکل از سه عضو به جای چهار عضو روی آورده اند.
شایان ذکر است، سه خدمۀ شناور Naham که چهار روز و نیم در اسارت دزدان دریایی بودند در 22 ماه اکتبر سال 2016 آزاد شدند اما هشت خدمۀ اسیر از لنج صیادی سراج ایران از سال 2015 میلادی تاکنون در اسارت به سر می برند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار