۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
به دنبال بازگشت دزدان دریایی به آفریقا:

کشتی های تجاری مراقب باشند

یک مقام ارشد نظامی آمریکا با اشاره به اینکه دزدان دریایی سومالی را به دقت رصد می کنیم، گفت: دزدان دریایی سومالی به آبهای غرب آفریقا بازگشته اند و این مسئله افزایش تدابیر امنیتی از سوی کشتی های تجاری و نیرهای نظامی را طلب می کند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۳۵۸۹
کشتی های تجاری مراقب باشند
به گزارش گروه بین الملل مانا رویترز به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکا با اشاره به رصد دقیق دزدان دریایی سومالی از سوی مقامات نظامی آمریکا، نوشت: دزدان دریایی سومالی پس از سکوتی پنج ساله به آبهای غرب آفریقا بازگشتند که این مسئله مستلزم افزایش و تشدید تدابیر امنیتی از سوی کشتی های تجاری و نیروهای نظامی است.
"جیمز متیس" وزیر دفاع آمریکا طی سفر خود به جیبوتی و بازدید از پایگاه نظامی آمریکا در این کشور، گفت: اگرچه به ناوهای خود دستوری برای مقابله با دزدان دریایی صادر نکرده‌ایم اما با توجه به اینکه طی دو ماه گذشته شش مورد حمله دزدان دریایی سومالی به کشتیهای تجاری را در این منطقه شاهد بودیم، لزوم آمادگی و هوشیاری کشتیهای تجاری نسبت به این مساله کاملا احساس می شود.
بر اساس این گزارش، پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی با چهار هزار پرسنل در چند مایلی پایگاه نظامی چین در حال ساخت است که این مسئله نگرانی ها را برای مقامات آمریکا به همراه داشته است. 
"ژنرال توماس والدهوسر" فرمانده نظامی آمریکا در آفریقا که در این سفر نیز حضور داشت، با اشاره به اینکه دزدان دریایی به کشتیهای تجاری برای به دست آوردن سوخت و غذا حمله می‌کنند، افزود: خشکسالی و قحطی در سومالی را می توان از عوامل دخیل در افزایش حملات دزدان دریایی دانست، چرا که به گفته سازمان جهانی غذا، بیش از 20 میلیون از مردم نیجریه، سومالی و سودان در معرض از گرسنگی مردن ظرف شش ماه آینده، قرار دارند.
لازم به ذکر است، حملات دزدان دریایی با 237 مورد در سال 2011 به اوج خود رسید، اما پس از اینکه مالکان کشتی اقدامات امنیتی را بهبود بخشیدند و از سوی دیگر، نیروهای دریایی بین المللی گشت های پاترول را اضافه کردند، شیب این حملات روند کاملا نزولی به خود گرفت، به طوری که در پنج سال گذشته، هیچ نوع حادثه ای دریایی از سوی این گروه اعلام نشده است.
این گزارش در پایان با اشاره به اینکه جیبوتی به دلیل قرار گرفتن در مسیر کانال سوئز از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، نوشت: حدود یک سوم  از کشتیهای تجاری جهان از نزدیکی جیبوتی – در خلیج عدن عبور کرده و به سمت مدیترانه پیش می روند، بر این اساس، لزوم افزایش تلاشهای جهانی برای مقابله با دزدان دریایی در این منطقه، باید مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار