۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

بازیگر اصلی کشتی سازی جهان کیست؟

رقابتی میان کشتی سازی های ژاپن، چین و کره جنوبی در جریان است که به اعتقاد تحلیلگران، بازیگر اصلی کشتی سازی جهان طی سال های آتی مشخص خواهد شد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۷۳۲۶۶
بازیگر اصلی کشتی سازی جهان کیست؟
به گزارش گروه بین الملل مانا در نخستین گردهمایی AT Mare در جنوای ایتالیا، مالکان کشتی جهان، آینده و سرنوشت کشتی سازی های پیشرو در جهان را به بحث و بررسی گذاشتند.
در گردهمایی مذکور مدیر عامل شرکت" BRS " درجنوا با اعلام اینکه احتمال دارد ظرفیت کشتی سازی چین تا 50 درصد کاهش یابد، اظهار داشت: چین در حال حاضر قصد دارد دو شرکت کشتی سازی بزرگ دولتی خود را با یکدیگر ادغام کند.
"Gilbert Walter"  همچنین گفت: چین هم اکنون در صدد بازسازی و اصلاح نظام حاکم بر شرکت های کشتی سازی خصوصی در این کشور است و از همین رو احتمال می رود، ساخت کشتی های استاندارد در این کشور ظرف پنج سال آینده از رقبا پیشی گیرد.
مدیرعامل گروه کشتی سازی Erasmus نیز در این گردهمایی اعلام کرد: یک هزار و 400 کشتی سازی کوچک و غیر استاندارد به دلیل ورشکستگی در چین بسته شده اند که این اقدام و کم شدن تعداد کشتی سازی ها در این کشور، افت تولید شناورهایی نظیر پاناماکس و کامسارماکس را به همراه خواهد داشت.
"جان سو" در ادامه گفت: در حالیکه کشتی سازی های چین فرصت های سرمایه گذاری بیشتری را برای مالکین کشتی نسبت به کشتی سازی های ژاپن فراهم می کنند، اما دغدغه جذب سرمایه همچنان برای کشتی سازی های چین وجود دارد.
"Gilbert Walter" با اشاره به خودکفا بودن ژاپن در ساخت کشتی ها و توانایی تامین نیازِ مشتریان گفت: کشتی سازی های این کشور تنها با شرکت های خارجی معتبر و قابل اعتماد وارد معامله خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه سال 2016 شاهد پایین ترین میزان سفارش ساخت کشتی های جدید بودیم، گفت: کاهش بی سابقه و تاریخی نرخ کرایه حمل را می توان عامل اصلی عدم استقبال مشتریان به سفارشات جدید ذکر کرد.
با توجه به بهبود نرخ کرایه حمل انتظار می رود، شاهد تمایل بیشتر مالکین کشتی به سفارشات جدید نیز باشیم.
یکی دیگر از شرکت کنندگان در این گردهمایی با اشاره به اینکه برای ساخت کشتی های جدید منابع مالی وجود دارد، گفت: مالکین شناورهای دست دوم از این منابع بی بهره اند و به طبع مجبور خواهند بود کشتی های با تناژ بالاتری را سفارش دهند.
از سوی دیگر کارشناسان می گویند: با توجه به انعقاد چندین قرارداد جدید بین کشتی سازی های کره و مالکان اروپایی، به ویژه در بخش نفتکش های غول پیکر، می توان اذعان داشت، کشتی سازی های کره جنوبی در بخش سفارشات جدید، جلوتر از کشتی سازی های چین گام برداشته اند.
این کارشناسان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی HHI کره جنوبی چندین سفارش ساخت نفتکش غول پیکر به ارزش بیش از 80 میلیون دلار را دریافت کرده است، معتقدند: این امر رقابت قیمت در ساخت تانکرهای جدید را به همراه داشته است.
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن نیز معتقدند، در دو ماه نخست سال جاری میلادی، کشتی سازی های کره سفارشات جدید با ظرفیت 1.6 میلیون DWT را دریافت کردند، در حالی که در کشتی سازی های چینی این رقم 781 هزار و200 DWT گزارش شده است. 
چندی پیش منابع خبری اعلام داشته اند، سه کشتی سازی بزرگ کره جنوبی - صنایع سنگین هیوندایی HHI، صنایع سنگین سامسونگ SHI و کشتی سازی دوو DSME - درکوتاه مدت ادغام نخواهند شد و کشتی سازی کره توانسته است جایگاه نخست در دنیا را به خود اختصاص دهد.
این منابع خبری همچنین ادامه دادند: تلاش سئول برای فشار به کشتی سازی دوو جهت ادغام با صنایع سنگین هیوندایی و سامسونگ شایعه است و چنین اتفاقی در کوتاه مدت رخ نخواهد داد.
لازم به ذکر است؛ برطبق اعلام لویدزلیست در سال 2016 از مجموع 46.3 میلیون DWT تنها 542 فروند فله بر با ظرفیت بیش از 20 هزار DWT تحویل داده شده است و این در حالی است که در دو ماه نخست سال جاری میلادی از مجموع 12.5 میلیونDWT ظرفیت، تعداد 142 فروند فله بر به ناوگان جهانی پیوسته است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار