۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

دانش بومی ساخت قایق های کهن در قشم احیاء می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از بازسازی قایق «شاشک» یکی از فناوری های کهن و بومی جزیره خبر داد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۳۱۷۸
دانش بومی ساخت قایق های کهن در قشم احیاء می شود
به گزارش مانا، سید محمد امین جعفری حسینی گفت: مردم جزیره قشم دارای دانش بومی گسترده ای در حوزه دریانوردی هستند و در پیشینه کهن قشم قایق های ماهیگیری متنوعی ابداع شده است.
وی ادامه داد: در راستای باززنده سازی فناوری های کهن، گروهی از ماهیگیران قدیمی روستای دیرستان قشم با سرپرستی «محمد زبیری» اقدام به ساخت مجدد قایق شاشک که از ده ها سال پیش فراموش شده بود، می کنند.
جعفری حسینی اظهار کرد: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی باززنده سازی آیین و دانش های فراموش شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این قایق ایرانی که به وسیله مردم جزیره قشم، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر ساخته می شد، اکنون در موزه های امارات به نام آنها معرفی می شود.
وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی موزه مردم شناسی در جزیره قشم و فناوری های بومی با نام واقعی سازندگان اصلی آن به نمایش گذاشته شود.
«شاشک» قایقی است که تماماً از ساقه های درخت خرما ساخته شده و هرگز در دریا غرق نمی شود. در گذشته مردم جزیره به ویژه روستای دیرستان از این قایق برای ماهیگیری در سواحل کم عمق استفاده می کردند.
برچسب ها: قایق قشم
ارسال نظرات
آخرین اخبار