۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

افت سفارشات جدید به پایین ترین سطح در 26 سال گذشته / افت شدید سفارشات در نخستین ماه سال 2017

سفارشات جدید کشتی در ماه ژانویه سال جاری میلادی به پایین ترین سطح در 26 ساله گذشته رسید.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۲۶۶۹
افت سفارشات جدید به پایین ترین سطح در 26 سال گذشته /       افت شدید سفارشات در نخستین ماه سال 2017به گزارش گروه بین الملل مانا، بر اساس داده های منتشر شده از سوی شرکت Maritime & Trade by IHS Markit لندن، میزان سفارشات جدید کشتی در ماه ژانویه سال جاری میلادی به پایین ترین سطح در 26 ساله گذشته رسید.
بر اساس این گزارش، در بخش شناورهای فله بر یا حمل گاز هیچ گونه سفارشی در ماه ژانویه انجام نگرفته است.
علاوه بر این، در مدت زمان ذکر شده، اشتهای مالکان کشتی برای تانکرهای با ظرفیت بیش از 10 هزار DWT کاهش یافته است، به طوری که فقط سفارش شش فروند تانکر به ثبت رسیده است، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال 2016، 16 فروند بوده است.
در بازار کشتی کانتینری نیز وضعیت به همین گونه بوده است، به طوری که در ماه ژانویه سال جاری میلادی فقط سه فروند شناور به ظرفیت دو هزار و 150 TEU سفارش داده شده، این رقم در مدت مشابه سال گذشته، پنج فروند گزارش داده شده است.
این گزارش ادامه داد: در شرایطی که به دلیل ظرفیت مازاد در بخش کشتیرانی کانتینری و فله، رقابت بر سر نرخ کرایه حمل پایین شکل گرفته، مالکان و اپراتورها از سفارشات جدید امتناع می وزرند.
از سوی دیگر، ظرفیت اضافی تانکرها را می توان ناشی از تحویل تعداد زیادی تانکردر اواسط تا اواخر سال 2016، دانست، اقدامی که نه تنها فشار منفی محسوسی را برای بخش کشتیرانی نفت و گاز به همراه داشت، بلکه منجر به نرخ کرایه حمل پایین شد و رقابت تنگاتنگی بین مالکان برای جذب چارترهای خوب، به وجود آورد.
یکی از تحلیلگران در این باره گفت: در حال حاضر، بیشترین سفارشات مربوط به شناورهای اختصاصی هست، به عنوان مثال، سه فروند کشتی سفارش داده شده از سوی خط کشتیرانی Eimskip، برای فعالیت در شرایط قطب شمال، در نظر گرفته شده اند.
به عبارت دیگر می توان گفت، با توجه به مدت طولانی ظرفیت مازاد در بازارهای عمده کشتیرانی، کاهش چشم گیر در میان سفارشات جدید، خیلی تعجب آور به نظر نمی رسید.
برچسب ها: افت سفارش ساخت
ارسال نظرات
آخرین اخبار