روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

آغاز ساخت دو سد سلولی در آبراه بهمنشیر و کانال مارد

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان از شروع عملیات ساخت دو سد سلولی در آبراه بهمنشیر و کانال مارد در آبادان به منظور جلوگیری از پیشروی آب دریا به مناطق بالادست خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۶۳۱
آغاز ساخت دو سد سلولی در آبراه بهمنشیر و کانال مارد
محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با ساخت این دو سد سلولی طی دو سال آینده از ورود آب شور دریا(خلیج فارس) که با جریان مد به حداکثر می رسد پیشگیری خواهد شد.
وی گفت: با اتمام سدهای سلولی می توان آب شیرین نخلستان های دو سوی آبراه بهمنشیر تامین و از خروج آب شیرین به دریا جلوگیری کرد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه با نفوذ آب شور از آبراه بهمنشیر به مناطق بالادست، کشاورزان و نخلستان های منطقه را به شدت آسیب دیده اند، ابراز امیدواری کرد: با ساخت سدهای سلولی در نزدیکی دهانه بهمنشیر و مارد در نزدیکی آبادان، آب شیرین مورد نیاز میلیون ها اصله نخل که در موقع جزر به دریا سرازیرمی شد، تامین کرد.
شمسایی افزود: فاصله بین دو سد سلولی احداثی به صورت مخزن آب شیرین عمل خواهد کرد و می توان آن را برای مصارف کشاورزی و پرورش آبزیان مدیریت کرد.
در سال های اخیر به علت کاهش آورد رودخانه بهمنشیر در شرق جزیره آبادان، حجم زیادی آب شور با جریان مد وارد نهرهای منشعب به آبراه های اروندرود و بهمنشیر شده و خسارات زیادی به نخیلات منطقه وارد کرده است.
بهمنشیر پس از انشعاب از کارون در خرمشهر و حرکت به سوی جنوب ، آبادان را به صورت جزیره درآورده است.
هم اکنون کاهش دبی و عدم لایروبی آن دو چالش اصلی رودخانه بهمنشیر آبادان است که موجب شده تردد شناورهای باری و صیادی با مشکل مواجه شود.
در جریان محاصره یک ساله جزیره آبادان توسط نیروهای بعثی عراق ، پشتیبانی و رساندن مهمات برای رزمندگان محاصره شده در آبادان از طریق بهمنشیر صورت می گرفت.
برچسب ها: بهمنشیر
ارسال نظرات
آخرین اخبار