۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

تاکیدمجددروحانی برحل فوری معضلات زیست محیطی خوزستان

رئیس جمهور بر حل فوری معضلات زیست محیطی بخصوص پدیده نفسگیر ریزگردها در استان خوزستان تاکید کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۵۷۱
تاکیدمجددروحانی برحل فوری معضلات زیست محیطی خوزستان به گزارش خبرنگار مانا رئیس جمهوری در نشست بررسی مشکلات زیست محیطی و طرح های مقابله با بحران ریزگردها در اهواز با اشاره به اینکه از وقوع ریزگرد ناراحت هستیم اما از مقابله با آن مایوس نیستیم گفت
: ریزگرد مربوط به روزها و سال های اخیر نیست و این پدیده تنها در کشور ایران دیده نمی شود و همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج فارس و برخی کشورهای آسیایی همچون چین با آن پدیده درگیرهستند.
روحانی با اشاره به طوفان گرد و خاک در خوزستان که مشکلات زیادی را بر مردم شریف استان بخصوص کلانشهر اهواز تحمیل کرد گفت: از همان ساعات نخست برای مدیریت این بحران دستوراتی صادر کردم و به جهانگیری معاون اول خود دستور تشکیل ستاد بحران را دادم.
وی ریزگرد را یک مساله پیچیده دانست و اظهار کرد: بخشی از این معضل داخلی است که باید برای مهار آن تلاش شود و برای کانون های خارجی نیز باید از طریق دیپلماتیک اقدام کنیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست از رسانه ها خواست که بررسی کنند آیا مشکل برق و گرد و خاک و سیل تنها در ایران روی می دهد یا در سایر کشورها نیز وجود دارد؟
دکتر روحانی با اشاره به اینکه برف، سیلاب، باران و ریزگرد و حوادثی که در کشور اتفاق می افتد مربوط به همه ماست و ما قادر هستیم همه آنها را حل کنیم تاکید کرد: شک ندارم روزی که گرد و غبار اهواز را فرا می گیرد هیچ ایرانی نیست که نگران نباشد و به همان نسبتی که یک اهوازی به سختی نفس می کشد همه ایرانی ها احساس غم و اندوه می کنند.
وی گفت: تلاش ما در دولت این بوده  و هست که روزهای پاک و سالم در شهرها بیشتر شود و روزهای آلوده کاهش یابد.
رئیس جمهوری طرح جمع آوری گازهای همراه نفت را نیز در راستای بهبود محیط زیست خوزستان توصیف و ابراز امیدواری کرد این طرح مهم زیست محیطی تا دو هفته آینده به بهره برداری برسد.
روحانی افزود: مشعل هایی که با تولید گاز سمی، برای مردم مشکل ساز است در این طرح جمع آوری می شود و گازهایی که تبدیل به مشکلات تنفسی و باران اسیدی می شود به مجتمع پتروشیمی  رازی در جنوب خوزستان منتقل و به فراورده پتروشیمیایی تبدیل می شود.
روحانی با تاکید بر تامین حقابه های زیست محیطی گفت: آباد کردن سرزمین و درختکاری و احیای تالاب ها نوعی معروف به شمار می رود و باید در این جهت همه تلاش های به ثمر برسد.
وی خشک شدن تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان را زائیده سدسازی ها در ترکیه ، اقدامات ضد محیط زیستی صدام معدوم ، جنگ هشت ساله و خشکسالی بیان کرد و گفت: نباید انتظار داشت  آثارمنفی زیست محیطی در تالابها یک روز رفع  شود.
وی افزود: در دولت یازدهم بنا بر این بوده است که هیچ طرح بزرگی بدون داشتن ارزیابی های زیست محیطی اجرا نشود و با وجود ناراحتی برخی از وزیران، این روند همچنان ادامه دارد.
روحانی اضافه کرد: در دولت یازدهم به همان اندازه که به دریاچه ارومیه توجه شده مسئاله احیای تالاب های هامون، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نیز پیگیری شده است اگر چه پیشرفت کار یکسان نبوده است و در برخی توفیق بیشتر و در جایی توفیق کمتری داشته ایم.
وی عامل اصلی ایجاد کانون های گرد و غبار را خشکسالی و تامین نشدن حقابه ها دانست و افزود: از نخستین سفر به خوزستان اعلام کردم که استفاده سایر شهرستان ها از رودخانه کارون تنها برای آب آشامیدنی مجاز است و هنوز نیز بر همان قرار هستم.
بنا به این گزارش رئیس جمهوری در سفر یک روزه به خوزستان از  از کانون های گرد و غبار در جنوب اهواز و عملیات ضربتی مقابله با ریزگردها بازدید کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه به منظور بررسی معضلات زیست محیطی و ریزگردها و اتخاذ تصمیم های لازم برای فائق آمدن بر مشکلات زیست محیطی استان وارد اهواز شد و مورد استقبال استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان عالی رتبه خوزستان قرار گرفت.
از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مامور اجرای طرح های بیابان زدایی و مقابله فوری با کانون های بحرانی با ریزگردها در خوزستان شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار