۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در سومالی تمدید شد

ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا UN NAVFOR برای مبارزه با دزدی دریایی در آب های ساحلی سومالی برای دو سال دیگر تا پایان سال 2018 تمدید شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۰۵۹۹
ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در سومالی تمدید شد به گزارش گروه بین الملل مانا، اتحادیه اروپا اعلام کرد: ماموریت نیروی دریایی اش UN NAVFOR را درسومالی به نام آتالانتا جهت ممانعت، مختل کردن و سرکوب دزدی دریایی تا پایان سال 2018 تمدید کرده و نیروی مذکور قادرخواهد بود نگهبانی از کمک های ارسالی سازمان ملل متحد را ادامه دهد.
براساس این گزارش، در ماموریت مذکورغالبا از 1200 نیرو، چهار الی شش ناو جنگی و هم چنین دو یا سه هواپیمای گشت زنی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین کرده اند، استفاده می شود.
علیرغم اینکه درحال حاضر، حملات دزدان دریایی به کشتی های تجاری در حال ترانزیت از خلیج عدن و اقیانوس هند سرکوب شده اند، اما هنوزهم دزدان دریایی قصد و توانایی برای رفتن به دریا را دارند.
لازم به ذکر است: به دنبال اوج گیری میزان حملات دریایی در خلیج عدن و اقیانوس هند، ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا UN NAVFOR در سال 2008 راه اندازی شد.
هم زمان با افزایش حملات دزدان دریایی، نگرانی سازمان برنامه غذایی جهان WFP  نسبت به ایمنی تحویل کمک های بشردوستانه مورد نیاز به مردم سومالی شدت گرفت.
درهمین راستا، تیم های حفاظت دریایی و کشتی های جنگی اتحادیه اروپا UN NAVFOR با کمک شرکای بین المللی شان، بیش ازیک میلیون تن کمک بشردوستانه برای مردم سومالی را اسکورت کردند که این اقدام کاهش حوادث دزدی دریایی را در پی داشت.
حمله به یک تانکر شیمیایی موسوم به CPO کره در 22 اکتبر سال جاری میلادی از سوی شش مرد مسلح در 330 مایلی ساحل شرقی سومالی، جدیدترین حادثه ثبت شده دراین منطقه است.
این گزارش ادامه داد: در بالاترین میزان دزدی دریایی در ژانویه سال 2011، بیش از 700 نفر به گروگان گرفته شدند و تعداد 32 فروند شناور نیز از سوی دزدان دریایی سومالی ضبط شدند که باج های هنگفتی برای آزاد سازی این شناورها پرداخت شد.
به گفته نیروی دریایی اتحادیه اروپا UN NAVFOR، درحال حاضر، هیچ شناور یا گروگانی در اسارات دزدان دریایی قرار ندارند.
درآخراین گزارش آمده است: بیش از 40 درصد نفت جهان که از طریق دریا حمل می شود، از مسیر خلیج عدن و دریای عرب می گذرد.
این یک خط عمده و مهم کشتیرانی محسوب می شود که برای نقل و انتقال کالاهای صادرات و مواد غذایی میان آسیا و اروپا نیز استفاده می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار