۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

افغان ها خواهان اسکله اختصاصی در چابهار هستند

معاون حمل ونقل وترانزیت منطقه آزاد چابهار می گوید: افغانستان درپی صادرات میوه وتره بار خود از چابهار به کشورهای حاشیه خلیج فارس است اماجهاد کشاورزی وگمرک ورود آن ها به ایران را ممنوع اعلام کرده اند.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۰۱۵۵
افغان ها خواهان اسکله اختصاصی در چابهار هستند
محسن محمدی معین درگفتگو با خبرنگارمانا درچابهاربا بیان اینکه کشورهای محصوردرخشکی مانند افغانستان وکشورهای آسیای مرکزی نیاز جدی به داشتن اسکله اختصاصی درچابهار دارند، گفت:هم اکنون افغان ها کالاهای خود را از دوبندر چابهار وبندرعباس ترانزیت می کنند وتمایل دارند این کار را به صورت اختصاصی درچابهارانجام دهند.
وی افزود: افغانستان درحال حاضر مصالح ساختمانی وکالاهای تزانزیتی خود را ازطریق چابهار وارد می کند واین درحالی است که آن ها تقاضا کرده اند ازاین پس گندم مورد نیاز کشورشان را نیزاز چابهارترانزیت کند.
معین تصریح کرد: باتوجه به این که اکثر خریداران میوه وخشکبارافغانستان کشورهای حاشیه خلیج فارس ودریای عمان هستند، افغان ها تمایل جدی دارند که این کالاها را ازطریق چابهار ترانزیت وصادر کنند.
به گفته معاون حمل ونقل وترانزیت منطقه آزاد چابهار، وزارت جهادکشاورزی وگمرک ورود انواع میوه وخشکبار افغانستان به ایران راممنوع اعلام کرده وافغان ها مجبورند این کالاها را از راه های طولانی تری به دست مشتریان خود برسانند.
وی با بیان این که خریداران میوه وتره بار افغانستان از تازه بودن آن ها بی بهره اند، گفت: این کالاها باید مسیری 14هزارکیلومتری راطی کنند واین درحالی است که اگر ازچابهارترانزیت شوند، مسیری هزاروششصد کیلومتری را تا رسیدن به مقصد می پیمایند.
معین میزان ترانزیت خارجی چابهاردرسه سال گذشته را 13میلیون تن برشمرد واظهار داشت:این مقدار درمقایسه با مدت مشابه قبل بیش از شش ونیم برابر افزایش داشته واین نشان می دهد که چابهار پتانسیل بسیار بالایی دارد چراکه اگر زیرساخت های ریلی،هوایی ودریایی فراهم شود، شاهد تحول عظیمی در حوزه حمل ونقل و ترانزیت خواهیم بود.
برچسب ها: چابهار افغانستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار