روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳

صادرات 80درصدمیگوهای پرورشی گلستان به بازار جهانی

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از افزایش 70 درصدی تولید میگوی پرورشی این استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۷۰۰
صادرات 80درصدمیگوهای پرورشی گلستان به بازار جهانیسید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مجتمع پرورش میگوی گمیشان تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که هم اکنون تولید انبوه میگوی گونه وانامی را انجام می دهد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، خاطرنشان ساخت: تا کنون بیش از 50 درصد از میگوی پرورشی مزارع استان گلستان برداشت شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از زمان آغاز فصل صید تا کنون 600 تن میگوی پرورشی برداشت شده است، گفت: این میزان میگو به مراکز عمل آوری تحویل داده شده است.
وی از پیش بینی افزایش 70 درصدی تولید میگوی پرورشی استان گلستان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: انتظار می رود در پایان فصل صید میگوی پرورشی در استان گلستان شاهد برداشت هزار و 200 تن میگوی پرورشی باشیم.
قدس علوی خاطرنشان ساخت: سال گذشته در مجموع 715 تن میگوی پرورشی در مزارع گمیشان استان گلستان تولید شده بود.
این مقام مسئول در استان گلستان، دلیل افزایش تولید امسال را افزایش راندمان در واحد تولید و نیز افزایش سطح زیر کشت اعلام کرد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان با بیان اینکه امسال 400 هکتار مزرعه پرورش میگو زیر کشت رفته است، اذعان داشت: سال گذشته 267 هکتار زیر کشت رفته بود.                                                                         
وی در خصوص کیفیت میگوی تولید شده در گلستان اظهار کرد: میگوی گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، وجود آب با کیفیت که مستقیم از دریا به مجتمع کانال کشی شده است و ضریب تبدیل غذایی خوب در کشور منحصربه فرد است.                             
قدس علوی اظهار داشت: با توجه به تقاضای بازارهای جهانی پیش بینی می شود 80 درصد میگوی پرورشی تولید شده در گلستان به کشورهای هدف صادر شود.                                                                         
وی یادآور شد: پیش بینی می شود صادرات میگوی پرورشی استان گلستان در سال جاری بالغ بر 5.5 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.
وی در ادامه گفته های خود همچنین به افزایش 50 درصدی اشتغال در مجتمع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و گسفت: امسال حدود 600 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع پرورش میگوی گمیشان مشغول به کار هستند. این در حالی است که که سال گذشته 400 نفر در این مجتمع مشغول به فعالیت بوده اند.
به گفته مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، بچه میگوهای پرورشی در مزارع استان گلستان امسال نیز از مراکز تکثیر جنوب کشور تامین شده اند.
وی با اشاره به اینکه به زودی مرکز تکثیر میگو در گمیشان احداث خواهد شد، بیان کرد: به این ترتیب لارو مورد نیاز برای مزارع پرورشی از طریق همین مرکز تامین شود.                                                                                
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این مرکز تکثیر، توانایی تولید یکصد میلیون قطعه بچه میگو در سال را دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس چشم انداز تعیین شده در افق 1404 شمسی، وسعت مزارع پرورش میگوی گلستان به 10 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
قدس علوی بیان کرد: طی فاز نخست طرح توسعه مزارع میگوی گلستان، چهار هزار هکتار مزرعه پرورشی و در فاز دوم نیز شش هزار هکتار مزرعه دیگر به آن اضافه خواهد شد.                              
وی تاکید کرد: به این ترتیب در آینده ای نه چندان دور شاهد برداشت سالانه بالغ بر 17 هزار تن میگوی پرورشی در استان گلستان خواهیم بود.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان بیان داشت: همچنین با پایان طرح های توسعه ای مزارع پرورش میگوی گمیشان برای هشت هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
برچسب ها: میگو گلستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار