۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

نخستین فاز بندر چابهار سال آینده به بهره برداری می رسد

وزیر راه و شهرسازی بعداز پایان نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل هند، افغانستان و ایران در دهلی نو گفت: نخستین فاز طرح توسعه بندر چابهار، بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۹۲۶۰
نخستین فاز بندر چابهار سال آینده به بهره برداری می رسد
به گزارش مانا، عباس آخوندی پس از پایان نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل هند، افغانستان و ایران در دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از نخستین فاز طرح توسعه بندر چابهار، دربهار سال آینده، گفت: ایران دو خط اعتباری به مبلغ ١٥٠ و ٨٥ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار از هند دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه مناقصه خرید تجهیزات لازم برای توسعه بندر چابهار انجام شده است، افزود: ما از برنامه طرح توسعه بندر چابهارعقب نیستیم و این طرح با سرعت مناسب درحال اجرا است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نشست های سه جانبه و دوجانبه درباره ظرفیت موجود بندر چابهار و نحوه استفاده از تاسیسات بندر اظهار داشت: در این نشست گزارشی از پیشرفت خط آهن تا مرز افغانستان و توسعه آن تا هرات داده شد.
آخوندی خاطرنشان کرد: عملیات شبکه ریلی و جاده ای برای اجرای توافقنامه سه جانبه که در سفر نخست وزیر هند به ایران امضا شد به خوبی پیش می رود. 
'محمد الله بتاش' وزیر راه حمل و نقل افغانستان نیز دراین گفت وگو تصریح کرد: موافقتنامه چابهار با استقبال گرم از سوی دولت و مردم افغانستان مواجه شده است. 
وی با تقدیر از ایران و هند اذعان داشت: چابهار می تواند با اتصال آسیای جنوبی به آسیای میانه فرصت مناسبی برای کشورهای منطقه ایجاد کند.
وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه افغانستان درحال ایجاد گذرگاههای در مرز ایران و ترکمنستان و ارتباط ریلی با ازبکستان، چین و روسیه است، خاطرنشان کرد: تجار افغانستان بی صبرانه منتظر سرمایه گذاری و رونق بیشتر در چابهار هستند.
'نیتین گادکاری' وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراههای هند نیز عنوان کرد: عملیات اجرای طرح توسعه بندر چابهار آغاز شده است. 
وی با اشاره به اهمیت اجرای توافقنامه سه جانبه، تصریح کرد: نخست وزیرهند تاکید زیادی برای اجرای طرح توسعه بندر چابهار دارد.
وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراههای هند با اشاره به نزدیکی ایران و هند، افزود: در آینده بندر چابهار و بمبئی نقش مهمی در روابط دو کشور ایفا خواهد کرد.
در این نشست وزیران شهرسازی و حمل ونقل سه کشور آخرین وضعیت اجرای توافقنامه ترانزیتی سه جانبه را بررسی کردند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نخستین روز از سفر به هند با وزیران راه آهن، کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها هند دیدار و در نشست دو جانبه ایران و هند ونشست سه جانبه، هند، افغانستان و ایران شرکت کرد، همچنین قرار است روز پنجشنبه با سفر به بمبئی پایتخت اقتصادی هند از بندر جواهر لعل نهرو بازدید کند.
شایان ذکر است توافقنامه ترانزیتی چابهار، خرداد ماه سال جاری در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان از سوی وزرای راه سه کشور امضا شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار