روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

پاکسازی مرجان های جزیره خارگ نیازمند اقدام ملی است

نیمه دوم امسال عملیات نجات بخشی زیستگاه های مرجانی مورد هجوم قرار گرفته توسط توتیان دریایی در جزایر خارگ و خارگو آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۹۹۶
پاکسازی مرجان های جزیره خارگ نیازمند اقدام ملی است
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: آبهای اطراف جزایر خارگ و خارکو در خلیج فارس ذخایر قابل توجهی از بی نظیرترین مرجان های دنیا را در برگرفته است که متاسفانه طی سالهای اخیر این مرجان ها مورد هجوم توتیان دریایی قرار گرفته اند.
محمد امین طلاب تصریح کرد: بر این اساس برای آشنایی چگونگی مقابله با این پدیده مخرب زیست محیطی با همکاری مشترک دانشگاه خلیج فارس بوشهر و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، پروژه مطالعاتی در خصوص رشد بی رویه توتیان دریایی در جزایر خارگ و خارگو مورد بررسی قرار گرفت.                           
وی ادامه داد: به زودی تا اوایل مهر ماه، گزارش نهایی این مطالعات و بررسیهای جامع به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده خواهد شد.                                                                                        
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: بنابراین احتمال می رود نیمه دوم امسال عملیات اجرایی شامل اقدامات عملی و مکانیکی برای کاهش توتیان دریایی در این جزایر انجام شود.                                                                 
طلاب با اشاره به اینکه هجوم توتیان دریایی در زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره خارگ به یکی ازمهمترین معضلات زیست محیطی دریایی در استان بوشهر تبدیل شده است، اذعان داشت: یکی از دلایل این رشد بی رویه، تخریب شرایط اکولوژیکی زیستگاه دریایی در آبهای اطراف جزیره خارگ است.
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، همچنین صید غیرمجاز و بی رویه ماهیان بومی منطقه را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی رویه توتیان دریایی دانست و گفت: صید غیر مجاز باعث کاهش ماهیانی شده که از توتیان دریایی را مورد تغذیه قرار می دادند.
وی تصریح کرد: پیش از این کارشناسان محیط زیست دریایی از وضعیت هجوم توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ بازدید به عمل آورده بود و گزارشی نیز تهیه شد.                                                                                  
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهرتصریح کرد: نتیجه این بررسی ها برای ارائه راهکار مناسب به منظور کنترل جمعیت توتیان دریایی و جلوگیری از ازدیاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است اما مطالعات دقیق تر با همکاری دانشگاه خلیج فارس استان بوشهر از اواسط سال گذشته آغاز و چندی پیش به اتمام رسید.
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، مقابله با پدیده ازدیاد توتیان دریایی در اطراف جزایر خارگ و خارگو به اقدامی ملی نیازمند است و رفع آن به تنهایی از عهده یک ارگان مشخص خارج است.                                 
بر اساس این گزارش، توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود. پوسته آن گرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است.
این جانوران همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است.
رنگ آن‌ها معمولاً سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش و قرمز است.توتیان دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند. حرکت آن‌ها به‌وسیله صدها پای لوله‌ای کوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد.
توتیاهای دریایی بیشتر جلبک می‌خورند ولی از بی‌مهرگانی مانند صدف سیاه، اسفنج دریایی و ستاره شکننده نیز تغذیه می‌کند. توتیای دریایی غذای مورد علاقه شنگ دریایی و مارماهی گرگی است.
برچسب ها: مرجان جزیره خارگ
ارسال نظرات
آخرین اخبار