۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

سایۀ رکود بر سر یاردهای کشتی سازی

موسسه تحقیقاتی کلارکسون اعلام کرد: تعداد یاردهای کشتی سازی فعال در سطح جهانی از سال 2009 میلادی تا کنون به نیم رسیده است و در حال حاضر تنها 400 یارد کشتی سازی فعالیت می کنند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۸۹۳۷
سایۀ رکود بر سر یاردهای کشتی سازیبه گزارش گروه بین الملل مانا، فعالیت تنها 400 مورد از یاردهای کشتی سازی در سطح جهانی و تا آغاز ماه سپتامبر سال جاری میلادی خبر از چالش جدید و افت شدید یاردهای فعال در این صنعت می دهد.
بر اساس این گزارش، قراردادهای جهانی ساخت شناورهای جدید در بازۀ زمانی 2002 تا 2007 میلادی با صعود 78 درصدی مواجه بود. بر همین اساس، تعداد یاردهای فعال در سال 2009 میلادی با افزایش 72 درصدی و رسیدن به 931 یارد در مقایسه با سال 2005 میلادی، نقطۀ اوجی را در این صنعت نشان داد.
کلارکسون در این گزارش ضمن اشاره به بحران مالی در صنعت کشتی سازی افزود: کاهش سفارشات موجب شد تا تعداد یارهای کشتی سازی فعال که دست کم ساخت یک فروند شناور (با تناژ ناخالص یک هزار و بالاتر) را در دفتر خود دارند، کاهش یابد. به گونه ای که تعداد یاردهای فعال در آغاز ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 402 مورد رسید و از کاهش 57 درصدی در مقایسه با نقطۀ اوج در سال 2009 میلادی خبر داد.
افزون بر آن، خروجی شناورهای جدید بر حسب تثاژ ناخالص جبرانی (CGT) در سال جاری با کاهش روبه رو شد و در مقایسه با نقطۀ اوج در سال 2010 میلادی کاهش 34 درصدی را ثبت کرد.
افت شدید ساخت شناورهای حمل فله در یاردهای چین
تعداد یاردهای کشتی سازی فعال چین از سال 2005 تا 2009 میلادی، شاهد رشد 117 درصدی و رسیدن به 382 یارد بود. بسیاری از یاردهای جدید در این کشور در بخش ساخت شناورهای حمل فله فعالیت تخصصی دارند. با این وجود، از سال 2009 میلادی تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی تعداد یاردهای فعال با افت 63 درصدی مواجه شد و تنها 140 یارد کشتی سازی چین فعال هستند که 35 درصد از آمار جهانی را به خود اختصاص می دهد.
این گزارش با اشاره به تعداد یاردهای فعال در ژاپن، کره و اروپا ادامه داد: تعداد یاردهای فعال ژاپن نیز تاحدودی ثابت بوده و از 71 مورد در سال 2008 میلادی با کاهش ناچیز 17 درصدی به 59 مورد در ماه سپتامبر سال 2016 میلادی رسیده است. در این میان، بیشترِ یاردهای بزرگ کشتی سازی کره نیز تا به امروز فعال بودند. بعد از سال 2008 میلادی یاردهای اروپا بر سر تعداد محدود سفارشات به رقابت می پردازند؛ به نحوی که در حال حاضر 140 یارد کشتی سازی در یاردهای اروپا فعال هستند.
چالش ادامۀ فعالیت یاردهای کشتی سازی
موسسه تحقیقاتی کلارکسون گفت: با نگاهی به آینده بسیاری از یاردهای فعالِ امروز در معرض خطر قرار گرفته اند. انتظار می رود حدود 240 یارد فعال باید آخرین سفارشات خود را بر اساس زمان بندی تا پایان سال 2017 میلادی تحویل دهند.
رویایی با این چالش زمانی سخت تر می شود که برخی از یاردها تاخیر در تحویل شناورها دارند و یک چهارم یاردهای فعال تنها ساخت یک فروند شناور را شاهد هستند و این در حالیست که حدود 40 درصد از یاردها از سال 2014 میلادی تاکنون قرارداد ساخت شناورهای جدید را امضا نکرده اند.
کلارکسون در پایان این گزارش افزود: تعداد یاردهای فعال از سال 2009 به بیش از نیم کاهش یافته است به گونه ای که بسیاری از یاردهای چین از صحنه خارج شدند. از سویی دیگر، با کاهش روال ثبت سفارش در یاردهای کشتی سازی انتظار می رود برخی از یاردها که سفارشی را ثبت نکرده اند با چالش بزرگی در عملکرد خود روبه رو شوند و فعال ماندن در بازار کشتی سازی به یک چالش بزرگ برای آنها تبدیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار