۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

پایبندی صیادان ایرانی به قوانین بین الملل ارتقاءیافت

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از ارتقای چشمگیر پایبندی صیادان ایرانی به قوانین صیادی بین الملل در اقیانوس هند طی سال های اخیر خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۷۴۰
پایبندی صیادان ایرانی به قوانین بین الملل ارتقاءیافتمختار آخوندی درگفتگو با خبرنگارمانا گفت: مدیریت صید تن ماهیان در آبهای اقیانوس هند توسط کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند که زیر مجموع های از فائو است، انجام می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: هر چند بهره برداری تن ماهیان اقیانوس هند 40 کشور هستند اما تا کنون 32 کشور به عضویت این کمیسیون در آمده اند.
وی خاطرنشان ساخت: ایران نیز از سال 1380 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند در آمد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، این کمیسیون وظیفه حفاظت و مدیریت ذخایر تن ماهیان و شبه تن ماهیان را بر عهده دارد.
وی با اشاره به فعالیت ها یکمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند اذعان داشت: همچنین کاهش صید ضمنی و گونه های غیر هدف، مبارزه با صید غیرقانونی و گزارش نشده، کنترل صید با تلاش صیادی، نظارت، کنترل، بازرسی و تهیه چارچوب برای جمع آوری و ارزیابی داده های صید از جمله فعالیت های این کمیسیون محسوب می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان دیگر فعالیت های کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند تصریح کرد: اجرای پروژه های تحقیقاتی در زمینه صید و صیادی، ارزیابی ذخایر و نیز ایجاد ارتباط موثر با سایر کشورهای عضو کمیسیون از دیگر وظایف کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند است.
به گفته وی، جلسات متنوعی سالانه از سوی این کمیسیون در قالب شش کارگروه تعریف شده، تشکیل می شود که سالانه یکبار نتایج جلسات این شش کارگروه در کمیته علمی و یکبار نیز در کمیسیون اصلی با حضور تمام اعضای کشورهای عضو مورد بررسی قرار می گیرد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات عنوان کرد: در مجموع می توان گفت که سالانه حدود هشت جلسه توسط کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند برگزار می شود.
آخوندی با تاکید بر تلاش این کمیسیون برای کاهش صید ضمنی تن ماهیان و شبه تن ماهیان گفت: میزان پایبندی ایران به قوانین این کمیسیون در سال 2010  میلادی، 11 درصد بوده است،  این در حالی است که میانگین میزان پایبندی تمام کشورها به قوانین کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند در آن سال 25 درصد اعلام شده بود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اضافه کرد: میانگین پایبندی کل کشورها به قوانین کمیسیون در سال 2015 میلادی به 27.5 درصد رسید اما مقدار پایبندی ایران به قوانین به افزایش چشمگیر به 75 درصد پایبندی ارتقا یافت.
آخوندی اعلام کرد: پس از اعلام این آمار از سوی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند در سال 2015 میلادی، ایران مورد تشویق فائو قرار گرفت و اعلام کردند قصد دارند از تجربیات کشور ایران برای افزایش پایبندی سایر کشورهای عضو کمیسیون به قوانین تعیین شده از ایران کمک بگیرند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایرانبا اشاره به  افزایش پایبندی صیادان ایرانی به قوانین بین المللعنوان کرد: افزایش پایبندی صیادان ایرانی به قوانین بین الملل ضمن توسعه صیادی پایدار، باعث ارتقای صیادی کشور نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه 12 گونه تن ماهی در آبهای اقیانوس هند زیست می کنند، یادآور شد: از این میزان شش گونه تن ماهی و سه گونه شبه تن ماهیان توسط صیادان ایرانی در غرب اقیانوس هند صید می شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر میزان صید تن ماهیان و شبه تن ماهیان در مجموع اقیانوس هند رتبه دوم و در غرب اقیانوس هند رتبه نخست را داراست.
به گفته وی، سالانه حداقل 250 هزار تن انواع تن ماهیان و شبه تن ماهیان توسط صیادان ایرانی در استان های جنوبی صید و بیش از 90 درصد آن در اختیار کارخانجات کنسروسازی قرار می گیرد.
برچسب ها: هند صید تن ماهیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار