۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

بزودی طرح جامع مدیریت تالاب هامون تصویب می شود

ظرف یک ماه آینده طرح جامع مدیریت تالاب هامون برای اجرایی شدن در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان تصویب نهایی خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۶۲۵
 بزودی طرح جامع مدیریت تالاب هامون تصویب می شودمدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: بحث حفاظت از تالاب هامون به دلیل واقع شدن در نقطه مرزی ایران و افغانستان از ویژگی های خاصی برخوردار است.                                                                                    
محسن سلیمانی روزبهانی با اشاره به حوزه آبریز تالاب هامون در افغانستان خاطر نشان کرد: از آنجا که حوزه آبریز تالاب هامون در افغانستان واقع شده است، لذا مدیریت آبرسانی به این تالاب از سوی کشور ایران بسیار مشکل است.                                 
وی افزود: تالاب هامون در زمان پرآبی یکی از مهمترین تالاب های منطقه بوده که  متاسفانه درحال حاضر در معرض نابودی است، مدیریت نامناسب حوزه آبریز، منابع آبی و نیز تغییرات اقلیمی از مهمترین عوامل در نابودی این تالاب محسوب می شوند.                
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هم اکنون شرایط خاص به وجود آمده در تالاب هامون باعث شده تا آب کافی به این منطقه وارد نشود و تالاب کارکردهای گذشته خود را ازدست دهد.                                                                  
سلیمانی روزبهانی با اشاره به اینکه تالاب هامون به منبع گرد و غبار تبدیل شده است، اذعان داشت: علاوه بر خشکی، تالاب سبب آتش سوزی در منطقه و نیز تلف شدن ماهیان نیز شده است.                                                                              
وی تاکید کرد: براین اساس طرح جامع مدیریت تالاب هامون در سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است تا به این ترتیب بتوانیم اقدامات اولیه برای نجات این تالاب را انجام دهیم.                                                                                    
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به طرح جامع مدیریتی عنوان کرد: طرح جامع مدیریتی روندی است که برای احیای تمام تالاب های کشور طی می شود. این طرح جامع با همکاری تنگاتنگ مسئولان استانی و محلی باید در تالاب هامون اجرایی شود تا بتوایم در کوتاه ترین زمان ممکن در راستای احیای تالاب اقدام کنیم.                                                                              
سلیمانی روز بهانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در این برنامه جامع حفاظتی اهداف راهبردی اولویت دار تدوین شده و دربرنامه مدیریتی تالاب هامون موارد اجتماعی، کشاورزی، مدیریت منابع آب و تنوع زیستی و متناسب با اقلیم و موقعیت منطقه ای تالاب لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه جلسه تدوین برنامه مدیریت تالاب هامون با حضور نمایندگان دستگاه ها و جوامع محلی در زابل برگزار شده است، اظهار داشت: به این ترتیب می توان گفت که فرایند تدوین برنامه مدیریت تالاب هامون آغاز شده است.                        
به گفته وی، به منظور تدوین طرح جامع مدیریت تالاب هامون بخش های مختلفی از جمله کشاورزی، سازمان آب، مرزبانی، استانداری، محیط زیست و ... دخیل خواهند بودو درحال حاضر منتظر تصویب طرح جامع مدیریت تالاب هامون در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان هستیم تا بر اساس آن بتوانیم فعالیت خود را در زمینه حفاظت از تالاب هامون و نجات بخشی آن آغاز کنیم.                              
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به اینکه مدت زیادی است که از ارائه طرح جامع مدیریت تالاب هامون به شورای برنامه ریزی استان می گذرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف یک ماه آینده شاهد تصویب طرح باشیم.
وی تاکید کرد: با تصویب این طرح، طرح جامع مدیریت تالاب هامون مبنای عمل دستگاه های مختلف قرار خواهد گرفت و تحت حمایت استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط قرار می گیرد.
سلیمانی روزبهانی با بیان اینکه هم اکنون 10 درصد از مجموع تالاب هامون آبگیری شده است، اذعان داشت: آبگیری تالاب تحت تاثیر سیلاب های فصلی است و از آنجا که هم اکنون بارندگی در منطقه وجود ندارد، لذا آبگیری تالاب انجام نمی شود.
به گفته وی، بسته به الگوهای سیلابی که در کوهستان های افغانستان صورت می گیرد که عمدتاً در دی و بهمن ماه است، تالاب هامون آبگیری می شود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به اینکه تالاب هامون بستر رشد و حیات مردم سیستان و بلوچستان محسوب می شود، اذعان داشت: با اجرایی شدن طرح مدیریت جامع این تالاب و احیای هامون شاهد شکوفایی اقتصادی و اجتماعی در منطقه نیز خواهیم بود.
بر اساس این گزارش، تمام مساحت تالاب هامون در شرایط پرآبی ۵ هزار و ۳۴۶ کیلومتر مربع است که بین ایران و افغانستان مشترک است که ۳ هزار و ۸۲۸ کیلومتر مربع آن در ایران است و بقیه در افغانستان واقع شده است اما متوسط وسعت تالاب حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است که حدود ۶۰ درصد آن در ایران قرار دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار