۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

ارگان های دریایی به یک دبیرخانه قدرتمند نیاز دارند

باید به سمتی حرکت کنیم که یک دبیرخانه ثابت هماهنگی ارگان های دریایی داشته باشیم که مصوباتش قابلیت اجرایی باشد. دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی باید به یک دبیرخانه حقوقی و قانونی قوی تبدیل شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۸۳۲۵
ارگان های دریایی به یک دبیرخانه قدرتمند نیاز دارند
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: فلسفه وجودی برگزاری همایش های ارگان های دریایی این بوده که ارگان های دریایی کشور که فاقد یک ساختار، ارگان و نهاد رسمی هماهنگ کننده بودند در کنار یکدیگر جمع شوند و در خصوص مسائل دریایی داخلی و حتی بین المللی با هم، هم اندیشی داشته باشند و دیدگاه ها را به هم نزدیک کنند و اگر مشکلاتی در روند کار وجود دارد که به چندین ارگان مربوط می شود آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهند و در نهایت به یک راه حل که مورد قبول طرفین باشد دست یابند.
علی اکبر مرزبان افزود: بعد از برگزاری همایش سال گذشته به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران، بحث تجمیع همایش ارگان های دریایی و هفته ملی دریانوردی در دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی و شورای عالی مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور طرح و مورد استقبال اکثر ارگان های دریایی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بر همین اساس شورای عالی مدیران ارگان های دریایی کشور تصویب کرد از این پس همایش ارگان های دریایی کشور و نمایشگاه بین المللی دریایی در هفته ملی دریانوردی و تحت نظر دبیرخانه ارگان های دریایی کشور برگزار شود و روز جهانی دریانوردی به طرق مختلف و توسط ارگان های دریایی در این هفته گرامی داشته شود.
وی گفت: به این ترتیب علاوه بر کاهش هزینه ها، موضوع دریا و توسعه دریا محور بیش از گذشته در سطح جامعه و رسانه ها مطرح می شود.
مرزبان با بیان اینکه رویکرد همایش امسال به جای ارائه مقالات عملی بیشتر عمل گرایانه خواهد بود افزود: چالش های مبتلابه روز جامعه دریایی کشور شناسایی و مواردی که نیاز به هماهنگی بین ارگان های دریایی دارد مورد توجه قرار خواهد گرفت تا در نهایت خروجی همایش ملموس شود.
وی یاد آور شد : امسال در مراسم اختتامیه همایش هماهنگی ارگان های دریایی دریائیان نمونه نیز معرفی خواهند شد.
وی در خصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه دریایی نیز گفت: مدیران ارشد ارگان های دریایی به این نتیجه رسیدند که هر سال یک نمایشگاه واحد بین المللی دریایی تحت نظر دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی در هفته ملی دریانوردی در تهران برگزار شود . 
وی خاطر نشان کرد: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارد جهت اشاعه فرهنگ دریایی جشنواره دریایی را برای عموم برگزار کند و در صورت اخذ مجوز های مربوطه این جشنواره با برنامه های متنوع در هفته دریانوردی برگزار می شود.
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی در خصوص فعالیت های دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور گفت: بر اساس ارزیابی ارگان های دریایی دبیرخانه توانسته انتظارات را تا حدودی برآورده کند اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام دهد.
وی افزود: آنچه مشخص است دبیرخانه محلی برای بیان اختلافات و مشکلات دو ارگان نیست بلکه باید موضوعات مهم و چالش برانگیز مربوط به چندین ارگان و ضرورت جامعه دریایی کشور مطرح شود به گونه ای که ارگان ها با یکدیگر هماهنگ عمل کنند و نقاط ضعف خود را شناسایی و در جهت رفع آنها از مسیر تصویب قانون و یا برگزاری جلسات بر آیند.
وی وجود دبیرخانه را ضروری و واجب بیان کرد و تصریح کرد: دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی باید به یک دبیرخانه حقوقی و قانونی قوی تبدیل شود باید به سمتی حرکت کنیم که یک دبیرخانه ثابت هماهنگی ارگان های دریایی داشته باشیم که مصوباتش قابلیت اجرایی باشد.
مرزبان اظهارداشت: اتنظار ما این است که همه ارگان های دریایی به سهم خود نسبت به فعالیت دبیرخانه حساس باشند، احساس تکلیف کنند و مشارکت فعالانه در دبیرخانه ارگانهای دریایی داشته باشند. 
برچسب ها: همایش ارگان ها
ارسال نظرات
آخرین اخبار