۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷

کاهش 19 درصدی صید میگو در آبهای بوشهر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش 19 درصدی صید میگوی دریایی در آبهای استان بوشهر طی 20 روز گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۱۶۴
کاهش 19 درصدی صید میگو در آبهای بوشهرمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با آزاد شدن زمان صید میگو در آبهای استان بوشهر از تاریخ چهارم مرداد ماه تاکنون، در مجموع 950 فروند قایق و لنج در آبهای بوشهر به صید میگو پرداخته اند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده تا تاریخ 22 مرداد ماه، 650 تن میگوی دریایی در آبهای استان بوشهر صید شده است.
به گفته وی، از این میزان میگوی صید شده در آبهای استان بوشهر، 90 درصد آن به صید میگوی ببری اختصاص داشته است.
افزایش 30 درصدی نرخ فروش میگوی دریایی در بوشهر
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: همچنین نرخ فروش میگوی دریایی در استان بوشهر طی چند روز اخیر بین 28 تا 30 هزار تن در نوسان بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت: قیمت میگوی دریایی در استان بوشهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تاکنون با افزایش بین 20 تا 30 درصدی همراه بوده است.
آخوندی با اشاره به کاهش صید میگوی دریایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: این آمار حاکی از کاهش 19 درصدی صید میگوی دریایی در آبهای استان بوشهر است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: اما انتظار می رود تا زمان اتمام صید در مجموع شاهد افزایش صید میگو در آبهای استان بوشهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باشیم.
به گفته وی، پایش های صورت گرفته توسط پژوهشکده میگو و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در آبهای استان بوشهر حاکی از آن است که میزان ذخایر لاروهای میگو در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: آمار نشان می دهد در حال حاضر صید میگوی دریایی در آبهای شمالی استان بوشهر در دیلم و گناوه ضعیف است اما صید در بخش های جنوبی استان به ویژه دیر و بوشهر در حجم زیاد انجام می شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، دلیل این امر را کاهش حجم میگوها در آبهای شمالی خلیج فارس عنوان کرد و گفت: انتظار می رود ظرف چند روز آینده شاهد افزایش ذخایر میگوهای دریایی در بخش های شمالی خلیج فارس نیز باشیم.
آخوندی همچنین در خصوص وضعیت میزان صید میگوی دریایی در استان خوزستان اذعان داشت: هنوز صیادان استان خوزستان اقدام به صید انبوه میگو در آبهای خوزستان نکرده اند.
وی گفت: دلیل این امر نیز همانگونه که عنوان شد به کمبود حجم میگو در آبهای شمالی خلیج فارس مربوط می شود بنابراین صید در آبهای بحرگان در استان خوزستان نیز ظرف چند روز آینده قوت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه گونه غالب صید شده در آبهای خوزستان گونه سرتیز است، بیان داشت: هر ساله صید مجاز میگوی دریایی در آبهای خوزستان در دو فصل تابستان و پاییز به مدت حدود 45 روز صوتر می گیرد.
به گفته آخوندی، صید غیرمجاز میگو توسط شناورهای بدون مجوز در آبهای خلیج فارس صورت می گیرد که به دلیل کمبود امکانات و نیرو قادر به مهار آنها نیستیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت: در راستای حفاظت از ذخایر میگوی دریایی خلیج فارس، مدت سه سال است که صید صنعتی میگوی دریایی در خلیج فارس انجام نمی شود.
وی اذعان داشت: پیش از این 11 فروند شناور صید صنعتی در آبهای خلیج فارس به صید میگوی دریایی می پرداختند که به منظور حمایت از ناوگان خرد صیادی و حفاظت از ذخایر، فعالیت آنها ممنوع شده است.
لازم به ذکر است، بر اساس گشت تحقیقاتی انجام شده از سوی پژوهشکده میگو، چهارم مرداد ماه به عنوان زمان آغاز صید میگوی دریایی در آبهای استان های بوشهر و خوزستان اعلام شده است.
صید میگوی دریایی در آبهای استان های خوزستان و بوشهر تا زمانی که بر اساس گشت های تحقیقاتی از سوی پژوهشکده میگو اعلام می شود، ادامه خواهد داشت.
برچسب ها: بوشهر میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار